De connected car als symbiose tussen mens en machine

De connected car als symbiose tussen mens en machine
  • 12 december 2017

De automobielindustrie vernieuwt continu. Zelfrijdende auto’s spreken het meest tot de verbeelding, maar veel bereikbaarder is de auto die ons via de cloud verbindt met de wereld om ons heen. Wat staat ons als automobilisten te wachten en hoe kunnen we daar zo veilig mogelijk mee omgaan? CustomerFirst sprak onlangs met Geert-Jan Kruijff, director Technical Product Management bij Nuance Mobility, over de toekomst van de connected car.

'Alles draait om het versterken van menselijke intelligentie, de gebruiker staat centraal', begint Kruijff zijn betoog. Zijn bedrijf levert aan diverse autofabrikanten, waaronder BMW en Audi, de oplossing Dragon Drive, waarmee alle spraakgestuurde diensten van een auto kunnen worden bediend. Die diensten zijn gebouwd op vier pijlers. Samenwerking is de eerste. 'De auto neemt zelf contact op met de fabrikant of de dealer, zodat de gebruiker geen tijd meer kwijt is aan het maken van een afspraak voor een onderhoudsbeurt.' Begrip is een tweede speerpunt, want de auto moet precies kunnen snappen wat de automobilist wil. 'Als ik aangeef hoge nood te hebben, is het handig als de auto niet alleen openbare wc’s opsomt, maar ook de dichtstbijzijnde restaurants of winkels.' Het derde punt, personalisering, kan dat begrip toespitsen op de persoonlijke wensen van de gebruiker. 'Stel dat ik een restaurant zoek, dan kan de auto naar verloop van tijd zelf bedenken dat ik liever tapas eet dan Chinees, terwijl de prijs mij niet zoveel uitmaakt, en mij suggesties geven op basis van die voorkeuren.' Tot slot speelt ontdekking een belangrijke rol. 'Een connected car heeft via de cloud de beschikking over een keur aan informatie. Die kan gedeeld worden met de bestuurder, zoals de weersverwachting, de handleiding van de auto of interessante punten langs een route.'

Zelfrijdende auto
Wie al die punten op een rij ziet, merkt dat de auto steeds meer een persoonlijke assistent wordt en voor de bestuurder kan beslissen. Als je verder denkt, kom je al snel uit bij de zelfrijdende auto. Die is volgens Kruijff nog verre toekomst, al komt het delen van controle tussen bestuurder en auto eraan. 'Voorlopig blijf je in meer of mindere mate altijd zelf de auto besturen. Wel kan een auto helpen en op bepaalde momenten ingrijpen. Het systeem kan bijvoorbeeld informatie binnenkrijgen dat verderop een file staat, ook al is die voor jou nog niet zichtbaar en komt die niet voor in de fileberichten op de radio. Als je dan proactief een signaal krijgt van je auto, komt dat de verkeersveiligheid ten goede.'
Allemaal leuk en aardig, die nieuwe technologie, maar hoe voorkom je dat mensen door de bomen het bos niet meer zien? 'Je moet het ontdekbaar maken voor de consument, door zoveel mogelijk natuurlijke interactie en eenvoudige navigatie. Tevens moet een systeem zichzelf kunnen uitleggen. Zo kan een assistent zeggen: ‘Ik heb voor je gezocht, maar kon geen Italiaanse restaurants vinden. Daarom heb ik gezocht naar Spaanse restaurants.’ Als je dat uitlegt, verminder je de frustratie bij de gebruiker en kunnen mens en machine elkaar écht aanvullen', besluit Kruijff.

Tekst: Martijn Janssen

comments powered by Disqus
  • Deel dit artikel
  • Reacties
  • Link