‘Klantgegevens niet veilig bij overheid en telecombedrijven'

‘Klantgegevens niet veilig bij overheid en telecombedrijven’
  • 20 juli 2015
  • Redactie

Ruim tweederde van de Nederlanders rekent komend jaar op datalekken bij overheidsinstanties en telecomproviders. Dat blijkt uit het meeste actuele Unisys Security Insights onderzoek. Nieuwe biometrische authenticatiemethoden moeten zorgen voor een groter vertrouwen, meent het informatietechnologiebedrijf.

De onderzoekers ondervroegen consumenten in twaalf landen naar hun inschatting van de mogelijkheid dat hun persoonlijke gegevens komend jaar worden ingezien door onbevoegden. Hierbij is specifiek ingezoomd op zeven typen organisaties: vliegtuigmaatschappijen, transportorganisaties, financieel dienstverleners, overheidsinstellingen, plus organisaties actief in de gezondheidszorg, retail en telecom. Van alle Nederlandse respondenten verwacht 68% een datalek bij hun telecomprovider. Nationaal komt de overheid nog net iets slechter uit de bus: 69% van de bevolking verwacht dat onbevoegden hun persoonlijke gegevens kunnen inzien. Vliegtuigmaatschappijen en transportorganisaties worden als veiliger beoordeeld. Hier verwacht slechts 41% van de ondervraagden een datalek.

DigiD
Voor de enquête is tevens gevraagd in welke mate gebruikersnamen en wachtwoorden geschikt zijn voor de beveiliging van online diensten, met inbegrip van overheidsdiensten, online bankieren, e-mail en sociale media. Hoewel mensen weinig vertrouwen hebben in het vermogen van overheidsinstellingen om  hun persoonlijke gegevens tegen hackers te beschermen, vindt een verrassende 71% dat authenticatie met een gebruikersnaam en wachtwoord voldoende veilig is voor de toegang tot online overheidsdiensten als DigiD. Social media en e-mail scoorden het laagst bij de vraag of de combinatie van gebruikersnaam en wachtwoord voldoende is om dit soort online accounts te beschermen. Slechts 23% was van mening dat dit voldoende beveiliging bood voor e-mail, tegen 34% voor sociale media.

Soepele klantervaring

Jim Vlaming, account executive public safety and justice bij Unisys Nederland NV: ‘Nieuwe biometrische authenticatiemethoden - zoals het scannen van vingerafdrukken of technieken die gedragingen detecteren als spraakpatronen, handtekeningen en toetsaanslagen - zijn niet alleen veiliger dan authenticatie met gebruikersnaam en wachtwoord, maar bovendien een stuk gebruiksvriendelijker op het gebied van snelheid, eenvoud en de algehele gebruikservaring. Online dienstverleners die een soepele klantervaring bieden en echte waarde aan klanten leveren, zullen al snel de voordelen merken in een wereld waarin de online en mobiele klantervaring steeds belangrijker worden voor de loyaliteit.’

Verdeeld over twaalf landen zijn bijna 11.000 consumenten bevraagd. Ruim vijfhonderd Nederlanders namen deel aan het telefonische onderzoek.

comments powered by Disqus