Sanoma wint Customer Data Award

Sanoma wint Customer Data Award
  • 18 november 2015
  • Redactie

Brancheorganisatie DDMA heeft dinsdagavond de Customer Data Award 2015 uitgereikt aan Sanoma. Het mediabedrijf won deze prijs voor de manier waarop het klantgegevens inzet om producten te verbeteren en content te personaliseren. Andere genomineerden voor deze award waren Emté, KPN en V&D.

Kees Groenewoud, juryvoorzitter van de Customer Data Awards, vindt de aanpak van Sanoma een perfect voorbeeld van hoe je data in kunt zetten zodat zowel het bedrijf als de klant er voordeel van heeft. ‘Wil je personaliseren en relevant zijn, dan moet je als organisatie data omarmen. Sanoma loopt voor in deze ontwikkeling en toont tevens de nodige durf. Bovendien is het bedrijf open naar consumenten over hoe wordt omgegaan met de verzamelde data. Een winnende combinatie.’

Sanoma toont gebruikers gepersonaliseerde content op basis van het surfgedrag van mensen in haar netwerk (o.a. abonnementsgegevens van tijdschriften, GPS-data, interesseprofielen en weerinformatie). Een geslaagde test bij VT Wonen is de start van het uitrollen van deze aanpak over alle Sanoma-merken. ‘We zagen niet alleen de aantallen kliks stijgen, maar ook de omzet groeien’, vertelt Ewout Vis, manager Marketing Intelligence & Big Data bij Sanoma. Hij noemt de Customer Data Award een geweldige waardering. ‘Het laat zien dat data niet over nulletjes en eentjes gaat, maar over mensen. Mensen zitten niet continu te wachten op advertenties, dus het is de kunst om relevant te zijn. De enige manier waarop je dat kunt doen, is door data-driven te werken.

comments powered by Disqus