Chatbot maakt wegwijs in Londens ov

Chatbot maakt wegwijs in Londens ov
  • 16 juni 2017

De Londense openbaarvervoermaatschappij Transport for London (TfL) heeft deze week een chatbot gelanceerd. Hiermee kunnen reizigers vertrektijden van de bus opvragen, evenals de status van bus- en spoorverbindingen.

TfL stelt dat het bedrijf via zijn twee Facebookpagina’s, zowel de algemene bedrijfspagina als die voor de metro, een groot aantal klantverzoeken binnenkrijgt. Met de bot in Facebook Messenger hoopt TfL dat reizigers nog sneller de beschikking krijgen over real-time reisinformatie.

Voorlopig is over het busvervoer in de Britse hoofdstad de meeste informatie beschikbaar. Reizigers kunnen vertrektijden achterhalen door een vraag te stellen als ‘Wanneer rijdt de volgende bus?’ of alleen de woorden ‘volgende bus’ in te typen. Hierop vraagt de bot of de reiziger zijn locatie wil delen, of indien bekend het nummer van de bushalte, zodat de actuele vertrektijden kunnen worden weergegeven.

Verstoringen
Ook is verstoringsinformatie beschikbaar voor de bus, de metro, de DLR, het treinnetwerk van de London Overground en de tram. Hiervoor kunnen reizigers de naam van de lijn intypen, zoals ‘central’ voor de Central line. Uiteraard is een vraag stellen ook mogelijk, zoals ‘Is er een storing op de Jubilee line?’

Verder is er de mogelijkheid om overzichtskaarten van het lijnennetwerk op te roepen. Dit geldt alleen voor de metro, de nachtmetro en het overige spoornetwerk van TfL. Door ‘tube map’, ‘rail map’ of ‘map’ in te typen, krijgen reizigers de opties om de kaart te bekijken, te downloaden of te versturen.

TfL stelt dat de bot dag en nacht beschikbaar is en draait op dezelfde gegevens als die op de website en in andere apps. Daarnaast zijn er Facebook- en Twitteraccounts voor verschillende onderdelen van het TfL-netwerk, zoals de metrolijnen en de boten over de Theems. Ook hier kunnen reizigers terecht met vragen of klachten.

comments powered by Disqus
  • Deel dit artikel
  • Reacties
  • Link