Nood aan ‘Manager Medewerker Engagement’

Nood aan ‘Manager Medewerker Engagement’
  • 19 juni 2017

Organisaties moeten beleid maken rondom engagement. Die voorname conclusie valt te trekken uit de publicatie ‘Aan de slag met Medewerker Engagement’, waarvoor Motivaction en HR-Communicatie.nl eerder dit jaar meer dan 1.100 directieleden, HR-managers en communicatiemanagers hebben ondervraagd.

Hierbij de drie belangrijkste conclusies:

  1. Ongrijpbaar, maar wel waardevol
    Dat er aandacht moet zijn voor engagement binnen organisaties, daarover zijn de ondervraagden het grotendeels eens: 86% vindt aandacht voor medewerker engagement belangrijk en 68% zegt dat hun organisatie dit aspect belangrijk vindt. De meeste impact op medewerker engagement heeft het bieden van een positieve werkomgeving (60%), direct gevolgd door zinvol werk (59%).
  2. Concrete tools ontbreken
    Wat betreft de mate van trots op werkgevers valt nog een wereld te winnen in Nederland: 34% van de ondervraagden ‘weet niet’ of hun medewerkers wel of niet trots zijn. Bijna de helft zegt dat de organisatie nog onvoldoende beleid heeft gemaakt rondom engagement. Eén op de drie medewerkers mist bovendien concrete tools om medewerkerbetrokkenheid goed op de kaart te zetten.
  3. Engagement heeft een eigenaar nodig
    Hoewel de directie volgens de verschillende functiegroepen de meeste invloed heeft op medewerker engagement, voelt iedereen zich er verantwoordelijk voor. Het is nog onduidelijk welke afdeling acties voor medewerkerbetrokkenheid moet initiëren. Duidelijk is dat de verantwoordelijkheid niet alleen bij de directie kan liggen.




Download hier de betreffende publicatie.

comments powered by Disqus
  • Deel dit artikel
  • Reacties
  • Link