Kruidvat door het stof na kritiek ACM

Kruidvat door het stof na kritiek ACM
  • 23 augustus 2017
  • Redactie

Kruidvat is door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) berispt omdat klanten geen herroepingsrecht konden uitoefenen op aangeboden verrassingsreizen. Het gaat om een voucheractie waarbij klanten pas bij het verzilveren ontdekken naar welke bestemming ze afreizen.

De drogisterijketen bood in eerste instantie niet het wettelijk verplichte herroepingsrecht van 14 dagen op online verkochte vouchers. Inmiddels heeft het bedrijf dit aangepast. Ook aanbieder Flywise, dat de reizen organiseert en op basis van beschikbaarheid bepaalt naar welke bestemming binnen Europa de consument afreist, is door de autoriteit hierop aangesproken. Volgens de autoriteit voert het bedrijf verbeteringen door zodat het zich nu houdt aan de regels die gelden bij de verkoop van pakketreizen.

Aanpassingen
Naast het herroepingsrecht voldeden ook de garantieregeling en de algemene voorwaarden van de reisorganisatie niet aan de wettelijke regels. Na de kritiek van de ACM hebben de bedrijven de een aantal aanpassingen doorgevoerd. Kruidvat maakt inmiddels bij de aankoop duidelijk dat bij de online gekochte vouchers geldt dat je de aankoop binnen 14 dagen ongedaan kunt maken, zolang je deze niet hebt verzilverd. Ook biedt het bedrijf consumenten die eerder de voucher online hebben aangeschaft en nog niet hebben verzilverd, alsnog deze mogelijkheid. Verder heeft Flywise beloofd dat het de garantieregeling verbeteren en brengt het deze week haar algemene voorwaarden in overeenstemming met de wet.

Evert Jan Hummelen, plaatsvervangend directeur consumenten van de ACM, stelt: ‘Ook als het gaat om een verrassingsreis moeten aanbieders de wettelijke regels gewoon naleven. Dat betekent dat de voorwaarden van het aanbod duidelijk moeten zijn en dat de reisaanbieder zorgt voor een goede garantieregeling. Wij willen voorkomen dat consumenten onaangenaam worden verrast. Door nu in te grijpen scheppen wij ook duidelijkheid voor eventuele toekomstige vergelijkbare acties.’ Het aanbieden van verrassingsreizen is in opkomst. Zo is het bedrijf Srprs.me volledig hierin gespecialiseerd.

comments powered by Disqus