Gemeenten per mail goed bereikbaar

Gemeenten per mail goed bereikbaar
  • 10 januari 2018

Ruim een derde (40%) van de gemeenten in Nederland is goed te bereiken per e-mail. Burgers kunnen bij KCC’s terecht voor hun vragen en krijgen binnen twee dagen antwoord. Daarentegen zijn er wel steeds meer gemeenten die minder toegankelijk zijn voor vragen en hier geen e-mail voor gebruiken.

Het aantal gemeenten dat voor vragen niet bereikbaar is per e-mail, is sinds 2015 gestegen tot 30%. Bij het merendeel van deze gemeenten (73%) kan de burger een online formulier invullen, waarop de burger moet wachten op een reactie. Dat blijkt uit onderzoek van ‘Wij Verdienen Beter’.

De 388 gemeenten die ons land telt kregen voor het onderzoek per e-mail of via het online formulier een ongecompliceerde vraag, die dit jaar luidde: ‘Ik wil een keer inspreken in de raadsvergadering, hoe gaat dat in zijn werk?’. 15% van de gemeenten voldeed niet aan de e-mailgedragslijn voor overheden. 40% van de gemeenten was te laat met het antwoorden van de vraag, 31% van de gemeenten antwoordden niet.

Digitale toonzetters
Afgelopen november bleek dat de gemeenten Aalten, Utrecht en Almelo de toonzetters zijn op het gebied van digitale dienstverlening. Zij gebruiken zo min mogelijk overtallige informatie op hun website en mensen bellen nu vaker met de meer complexe vragen, ‘omdat de ‘eenvoudige’ vragen online beantwoord worden’.  


Bron: WijVerdienenBeter.nl - Gemeenten die wel (blauw) of niet (rood) goed bereikbaar zijn via e-mail.

comments powered by Disqus
  • Deel dit artikel
  • Reacties
  • Link