Contactkanalen van de toekomst

Contactkanalen van de toekomst
  • 20 maart 2020
  • Gastauteur

Als het moeilijker of duurder wordt om bezoekers te trekken, dan moeten we op zoek naar slimme manieren om toch voldoende aanloop te creëren. De grote vraag luidt: hoe dan? Hieronder een aantal communicatiekanalen waarvan ik denk dat ze toekomstbestendig zijn in een veranderende markt en waar je op in kunt zetten om een toekomstbestendige business te bouwen.

Dit artikel werd eerder gepubliceerd op collega-vakmedium Twinkle.

De entree van Amazon op de Nederlandse online markt zorgt er volgens mijn verwachting voor dat marketingkosten stijgen, verkeer verkrijgen vanuit Google moeilijker wordt en veel webwinkels dalende bezoekcijfers gaan zien. Voor de verkoop zijn we echter afhankelijk van voldoende bezoekers in de shop, als het even kan tegen niet al te hoge kosten. Onderstaande kanalen kun je daarbij goed gebruiken.

E-mail
E-mail is het wellicht het oudste online marketingkanaal, maar nog steeds toekomstbestendig. E-mailmarketing wordt er natuurlijk niet makkelijker op. De wetgeving wordt strenger, de eisen aan de techniek hoger en de concurrentie groter. De ontvanger verwacht relevante e-mails en is onverbiddelijk tegen spammers.
Uit onze analyses blijkt echter keer op keer dat de commercieel interessante groep 50-plussers nog trouw e-mails opent en leest. Zeker als e-mails goed gepersonaliseerd zijn is het mogelijk om tegen lage kosten aankopen te genereren. Ondanks de benodigde investeringen blijven e-mails de komende jaren één van de meest rendabele marketingkanalen.

Sociale media en influencers
Dan heb je de influencers, mensen met een bereik binnen hun doelgroep die in een samenwerking een bijdrage kunnen leveren aan merkbekendheid en online traffic. Dat hoeven niet alleen de bekende YouTubers te zijn, voor veel webwinkels liggen er kansen om samen te werken met niche-influencers, die binnen hun doelgroep interessante content maken.

Traditionele media
Als we niet meer kunnen vertrouwen op de bovenste positie in Google, dan wordt merkbekendheid belangrijker. Merkbekendheid zorgt er namelijk voor dat mensen de webshop actief gaan zoeken en bezoeken. Als merkbekendheid een doelstelling is, dan mag offline marketing, zoals radio, tv en outdoor, niet ontbreken in een marketingstrategie.

Voor webwinkels die geen budget hebben voor een grootscheepse radio- of tv-campagne liggen er kansen bij uitgevers met een specifieke doelgroep. Onder onze klanten bevinden zich diverse uitgevers. We zien dat hun redacties steeds meer interessante content maken in samenwerking met merken of retailers. Redactieleden van uitgevers hebben veel kennis en zijn influencers binnen hun domein.

Marktplaatsen
Natuurlijk kun je ook gewoon gebruikmaken van de platforms als bol.com, Amazon of Marktplaats.nl. Je gebruikt dan het bereik van deze websites om jouw producten aan te bieden. Ook hiervoor geldt dat er voor webshops (in een niche) goede zaken te doen zijn, tegen acceptabele kosten.

Bestaande klanten
De makkelijkste manier om bezoekers te trekken is om meer uit bestaande klanten te halen. Of je ze nu benadert via WhatsApp, via e-mail of misschien zelfs met een brief; een bestaande klant met een goede ervaring is een garantie op conversie. Loyaliteitsprogramma’s gaan een nieuwe vlucht nemen en zijn succesvol, mits goed gepersonaliseerd.

Meer arbeid, minder kosten
Over een paar jaar kijken we terug naar de eerste twintig jaar van dit decennium en realiseren we ons hoe gemakkelijk webwinkels het eigenlijk hadden. De belangrijkste webshops zijn gegroeid op basis van vindbaarheid in Google en de daarbij behorende verkeersstromen. De laatste jaren was een hoge positie in Google voor veel webwinkels al steeds lastiger te bereiken en met de komst van Amazon neemt dit effect alleen maar toe.

Ja, er zijn alternatieven. Veel van die alternatieven draaien om samenwerking, om data en om creativiteit. Dat is een stuk arbeidsintensiever dan het inkopen van advertenties. Daarnaast vragen deze communicatiekanalen vaak een investering vooraf, zonder dat duidelijk is wat het rendement van deze investering is.
Het verkrijgen van bezoekers wordt arbeidsintensiever en duurder. De eisen aan de beschikbaarheid van kwalitatieve data worden hoger, net als de eisen aan de creativiteit van de marketeer. En dat in een periode waarin personeel al schaars is! Zie maar eens een goede marketeer te vinden en te behouden.

Mooie ontwikkeling
Voor de consument is dat een mooie ontwikkeling: er komt tijd en budget voor persoonlijke, relevante en meer onderscheidende campagnes. Voor de retailer op termijn ook, want die hoeft zich niet ieder halfjaar zorgen te maken of een update in de zoekmachines invloed heeft op de omzet.
Een spannende periode dus. Ik ben benieuwd welke creatieve, relevante campagnes ik de komende jaren kan verwachten!

Noot: dit artikel is geschreven door Peter van der Schaar: eigenaar/directeur van Marketing Masters | Basedriver.

comments powered by Disqus