[CustomerFirst Congres] Validators: 'Zo laat je een merk ook in zwaar weer groeien'

[CustomerFirst Congres] Validators: 'Zo laat je een merk ook in zwaar weer groeien'
  • 29 oktober 2021
  • Ryan Baij

Het CustomerFirst Congres en het Social Service Congres vinden op 11 november 2021 plaats in Mereveld te Utrecht. Mandy Merks en Maartje van Will van Validators verzorgen één van de presentaties. Een korte introductie.

Mandy stelt zich dagelijks als doel om de communicatie van merken naar een hoger niveau te brengen. Met een specialisme in creatieonderzoek, vertaalt ze data immer naar concreet advies en key learnings voor toekomstige communicatie. Maartje van Will is expert op het gebied van creatie en merkonderzoek. Op basis van data adviseert ze merken over het verhogen van effectiviteit en brand awareness. Strategisch meedenken met de klant, om zo merken naar een hoger niveau te brengen, dat is haar missie. Ze is de drijvende kracht achter de monitor.

De titel van hun presentatie is: Consumentengedrag biedt kansen voor merken in tijden van een pandemie, en erna. Zelf zeggen ze daarover: ‘Meteen al bij de eerste lockdown startten Validators en VU Amsterdam de Monitor Consumentengedrag, om zo marketeers kosteloos handvatten te geven voor merkcommunicatie ten tijde van COVID-19. De monitor gaf antwoord op urgente vragen als ‘kan ik als merk nog blijven communiceren?’ of ‘Welke thema’s zijn relevant?’. Inmiddels legt de monitor nog meer de focus op het gedrag van die consument in een anderhalve-meter-samenleving: hoe ziet het mediagebruik eruit, hoe verplaatst iemand zich, waar geven mensen geld aan uit?  Tweewekelijks delen Maartje van Will en Mandy Merks, samen met een expert team, alle ins en outs via collegatitel MarketingTribune. En nu op het CustomerFirst Congres!

Wat is volgens jou op dit moment de grootste klantencontactkwestie?
Mandy: Als gevolg van Covid-19 zijn mensen meer en meer online gaan kopen. Dat is nieuw gewoontegedrag geworden. Daarmee ontstaat de urgentie om als fysieke winkel het verschil te maken door het opstellen van open, vriendelijk en beschikbaar personeel. Doe je dit niet, dan is de kans groot dat je klant jouw product – letterlijk – ter plekke inruilt voor een online aankoop.

Wat heb je het meest gemist aan fysieke bijeenkomsten?
Mandy: De hele vibe! De gesprekken en discussies over het vak met mensen van buiten je normale cirkel. Ik vind het heel fijn om weer geïnspireerd te raken en om kennis opnieuw op deze manier tot me te kunnen nemen. Ik vind het heel fijn om weer geïnspireerd te raken

Kun je een tipje van de sluier lichten van waarover jouw verhaal gaat?
Maartje: In tijden van een pandemie, staat ook de wereld van merken op zijn kop. Vragen als ‘Kan ik nog blijven communiceren?’, ‘Hoe bereik ik mijn consument?’ en ‘Hoe vind ik het beste aansluiting bij diens wereld?’ Onze Monitor Consumentengedrag gaf – en geeft – hier antwoord op. Inmiddels legt de monitor nog meer de focus op het gedrag van die consument in een anderhalve-meter-samenleving: hoe ziet het mediagebruik eruit, hoe verplaatst iemand zich, waar geven mensen geld aan uit? In onze sessie bieden we een relevante context voor iedereen die zijn (online) klant een warm hart toedraagt.

Wat hoop je dat bezoekers van jouw sessie meenemen naar huis?
Eenstemmig: Door echt te kijken wat consumenten boeit en bindt aan een merk, kun je een merk ook in zwaar weer laten groeien.

Heb je ter afsluiting nog een mooie of prikkelende quote passend bij het thema ‘Let’s connect again!’ – innovaties in digitaal en menselijk klantcontact?
Maartje: Om echt opnieuw te kunnen connecten met je klanten, zul je hun gedrag volledig moeten snappen. Wat zijn hun triggers en barriers, welk onbewust gedrag ligt eraan ten grondslag...een mooie journey op zichzelf om te ontdekken en uit te stippelen!

 

Voor meer informatie en een kaartje voor het evenement te scoren, klik hier!

 

 

comments powered by Disqus