Eerst uw verkoper, dan uw klant centraal!

Eerst uw verkoper, dan uw klant centraal!
  • 18 maart 2014
  • Marc Dijk

Bijna sluit het eerste kwartaal van 2014. De periode waaraan uw concurrenten in januari vol goede moed begonnen. Wellicht hebben ze zelfs het glas erop geheven tijdens de nieuwjaarsreceptie. Ze hadden veel goede voornemens. Een paar zijn verzilverd, het merendeel niet. Ieder kwartaal begint bij hen optimistisch, om 12 weken later wat minder positief te eindigen. Staat u even stil bij wat uw concurrenten begin april gaan doen?

Ik geloof dat binnen elke organisatie iedereen succesvol, energiek en betrokken wil zijn. Vanuit die overtuiging inspireer ik verkopers voor goud te gaan. Omdat het leuker is. Veel leuker. Daarom mijn oproep: RED DE SALESTIJGER. Middels mijn blogs op Telecommerce.nl, waarvan dit de eerste is, zal ik u af en toe voorzien van mijn ervaringen met salestijgers en hun leefomgeving, want ze sterven langzamerhand uit!

Geketend door BMNR
Enthousiaste (telefonische) verkopers met focus op (nieuwe) klanten en groeiende omzet; waar zijn ze gebleven? Je ziet of hoort ze nog maar zelden, met ernstige gevolgen voor de Nederlandse economie én uw omzet en inkomsten! Salestijgers worden met uitsterven bedreigd. Slechts een deel van die echte salestijgers loopt nog rond in de vrije natuur (markt). Het zijn betrokken, enthousiaste en vooral experts in wat ze verkopen. Ze zijn anders, omdat ze zich niet laten (mis)leiden door omstandigheden, zoals roddelen, slechte managers en minimale training. Wel zijn ze op jacht naar eten (handel), in vrijheid (creativiteit) en het bewaken (verantwoordelijkheid) hun eigen territorium (marktaandeel). De salestijger wordt in Nederland soms ervaren als gevaarlijk en opdringerig. Daarom zijn hun jachtmethodes aan banden gelegd (Bel-me-niet register). Maar leert u ze ook hoe ze op een andere manier aan hun voedsel (orders) moeten komen?

Een ander deel van de salestijgers zit verzwakt in dierentuinen (organisaties) en worden beperkt (regels, call monitoring, procedures) in hun leefomgeving. Ze worden kunstmatig gevoed (bellijsten) en verliezen steeds meer hun jachtinstinct (mentale weerbaarheid), waardoor overleven moeilijker wordt. De verzorgers (teamleiders) doen hun best om kunstmatig (incentives) het instinct te blijven stimuleren. Salestijgers hebben zichzelf laten vangen door circussen (recruitmentbureaus) en dierentuinen (bedrijven), waardoor ze inhalig en gemakzuchtig werden (snel verdienen).
En nu…..? Nu zijn ze niet scherp genoeg meer om zelf hun prooi/voedsel (klanten en omzet) te vangen. Ze zitten vast aan dure gouden kettingen en blinkende voorwaarden. Ze kijken angstig naar de bezoekers (klanten) waardoor bezoekers wegblijven en sluiting of reorganisatie van de dierentuin constant op de loer ligt. Zet eerst uw verkopers centraal, want verbeteren doe je van binnenuit.

comments powered by Disqus