Stressvrije winkels tijdens Black Friday?

Stressvrije winkels tijdens Black Friday?
  • 23 november 2018
  • Gastauteur

Het is de eerste winkeldag na Thanksgiving. We kunnen niet meer omheen: Black Friday. Over de precieze betekenis van de dag zijn de meningen verdeeld. Een ervan is ‘de eerste keer dat retailers winst boeken in het kalenderjaar’. Andere verwijzen naar de vele files en het extreme gedrag van koopjesjagers. Technologische mogelijkheden genoeg om op de beiden betekenissen in te spelen.

In de context van snel ontwikkelende technologie kunnen vooral retailers niet meer om Black Friday heen. Technologie staat immers ook aan de wieg van de online variant ervan: Cyber Monday. De maandag erna, die de start inluidt van de kerstverkoop bij online winkels. In de toekomst zal de lijn tussen deze twee dagen steeds meer vervagen, en de retailervaring verandert drastisch, zowel voor de klant als voor de retailer. Hieronder een aantal voorbeelden.

Stressvrije winkels
Fysieke winkels zullen altijd blijven bestaan voor degenen die Black Friday trotseren op jacht naar koopjes. Maar nu smart city’s en zelfrijdende voertuigen in opkomst zijn, behoren files en het zoeken naar parkeerplaatsen binnenkort wél tot het verleden. De Black Friday-shopper van de toekomst laat zijn auto achter en betreedt het strijdperk. Terwijl hij langs een winkel loopt, ontvangt hij op zijn smartphone of wearable een notificatie die hem verleidt naar binnen te gaan.

Daar wordt hij geïdentificeerd door de in-store wifi, die een grote hoeveelheid data over aankoopgewoonten ontvangt. Alsof het een digitale personal shopper is, leidt de wifi de klant moeiteloos naar de producten van zijn voorkeur. Er is dan zelfs geen stress meer rondom betalen: zogenoemde on-the-go-methodes en digitale valuta maken een einde aan lange rijen bij de kassa. Uiteindelijk is het inpakken van cadeaus op Black Friday wellicht een van de weinige diensten waaraan nog menselijke interactie te pas komt.

Experience vanuit de luie stoel
Wie niet veel tijd heeft en het toch leuk vindt om lekker rond te kijken in een winkel, biedt de Black Friday van de toekomst een alternatief. Klanten kunnen een VR-headset aanschaffen en getransporteerd worden naar een virtueel warenhuis. Zo kunnen ze vanuit hun luie stoel producten bekijken, reviews lezen, vragen stellen aan winkelmedewerkers en praten met mede-VR-shoppers. De hemel? Nou…

De opkomst van Cyber Monday toont al aan dat sommige mensen geen zin hebben om door winkels te dwalen, of het nu gaat om fysieke of virtuele shops. De kans is groot dat Cyber Monday in zijn huidige vorm verdwijnt. Iedereen heeft tegenwoordig een smartphone met zijn eigen digitale assistent die 24/7 beschikbaar is. In de toekomst zal Cyber Monday dan ook steeds meer op Black Friday gaan lijken, compleet met een chaos van miljoenen Alexa’s, Cortana’s, Siri’s en andere vormen van AI die de digitale snelwegen doen verstoppen in een poging om de eerste te zijn in de digitale rij zodra de winkeldeuren openen. Waarom? Omdat ze die instructie hebben gekregen. Of – waarschijnlijker nog – omdat ze dat zelf zo hebben uitgevonden. Alles om dat ene speciale item voor de laagste prijs te bemachtigen zodra het online verkrijgbaar is.

Fysiek of online
Volgens sommigen zijn toekomstvoorspellingen angstaanjagend, spannend of zelfs fantasie. Maar dat geldt niet voor digitale transformatie – die is immers nu al gaande. De grote ketens zijn al in staat om klanten binnen te trekken en hen daar langer te houden dan ze eigenlijk van plan waren. Succesvolle retailers hebben geleerd hoe de nieuwste generatie wifi- en SD-WAN-apparatuur consumenten door hun winkel kan sturen en gemakkelijk toegang kan bieden tot online diensten, zonder hun eigen PoS- en backofficesysteem in gevaar te brengen.

We kunnen wel zeggen dat zelfrijdende voertuigen nog niet echt gemeengoed zijn op onze wegen. Maar het aantal smart city’s groeit gestaag, met edge computing als drijvende kracht. Het is ook niet voor niets dat het Internet of Things zich als een lopend vuur verspreidt over de wereld en van invloed is op onze huizen, de plaatsen waar we naartoe reizen en de mensen en systemen waarmee we interactie hebben. Fysieke en online winkels die meegaan op de golf van agile, software-defined IT - in combinatie met de zichtbaarheid en controle die bigdata-analyse en machine learning ons bieden - laten concurrenten al ver achter zich. Vandaag is het nieuwe morgen.

Deze gastblog is geschreven door Bas Bremmer, Regional Director bij Riverbed Technology.

comments powered by Disqus