Chaos-as-a-service

Chaos-as-a-service
  • 23 april 2021
  • Gastauteur

Het is mooi weer. Hoor je dat geluid al? Het zijn de hogedrukreinigers in jouw straat! De hele straat staat zijn tuin schoon te maken zodra de zon weer gaat schijnen na een periode van kou en regen. Iedereen in de straat heeft kennelijk een eigen hogedrukspuit (in de herfst gaat hetzelfde verhaal op voor de bladblazer) en gebruikt deze misschien twee of drie keer per jaar, uitzonderingen daargelaten. Waarom schaffen we massaal individueel spullen aan die we zo weinig gebruiken? Dat vraagt Ana Miličević zich af.

Je zou denken dat we duurzamer kunnen zijn door de shift te maken van bezit naar gebruik.

Gelukkig is er een nieuwe generatie van jonge mensen opgestaan die ervan overtuigd is dat klimaat en business hand in moeten gaan. Ze vinden dat we de manier waarop we ons leefklimaat inrichten, de manier waarop we reizen, werken en consumeren drastisch onder de loep moeten nemen en moeten veranderen.   

In het aaS konijnenhol
|De verschuiving van bezit naar gebruik is zonder twijfel een van de belangrijkste economische transities van onze tijd en zal zich verder blijven ontwikkelen, mede mogelijk gemaakt door (nieuwe) technologie. Maar zoals dat gaat met alle hypes, lijken we er ietwat in door te slaan. De ‘As-a-Service’ organisaties schieten als paddenstoelen uit de grond, met services op het gebied van software, deel-auto’s, scooters en zelfs scheermesjes. Alles wat in abonnementsvorm aangeboden wordt heet tegenwoordig As-a-Service, ook als het die naam eigenlijk niet verdient. Wat mogen we nu wel en niet scharen onder deze abonnementsvorm? De kern van het antwoord zit wat mij betreft in het woordje ‘service’. Kijkend door de bril van service- en dienstverlening, mag je As-a-Service pas gebruiken als dit betekent dat je de klant volledig ontzorgt. 

Greenwheels: een auto als het jou uitkomt
Het As-a-Service model was in de zakelijke markt al langer in opmars, de consumentenmarkt is vandaag de dag ook om. Neem het voorbeeld van Greenwheels. De reden dat deze dienst succesvol is, is dat de gebruiker nergens naar om hoeft te kijken. Je hoeft geen auto te kopen maar betaalt een vast bedrag per maand voor het gebruik van een deelauto met meerdere bestuurders. Auto naar de garage? Hoeft niet meer. Parkeerkosten en een verzekering? Nee, daar zorgt Greenwheels voor. Ook als je vandaag een compacte en voordelige elektrische stadsauto wil rijden en morgen een ruimere stationwagen, kun je de auto kiezen die op dat moment het handigst is. Heb je hulp nodig, de klantenservice staat 24/7 voor je klaar. Dit is nou een typisch voorbeeld van een écht As-a-Service-model. Bijkomend groot voordeel voor gebruikers is dat zij hun ecologische voetafdruk kunnen reduceren, een positieve impact uitoefenen op mobiliteit en duurzaamheid bevorderen. In 2020 melde het bedrijf 21.450 auto’s minder op straat en een ruimtebesparing van 51 voetbalvelden, dat zijn de resultaten van 25 jaar Greenwheels. 

Vissen naar aaS
As-a-Service is geen dure term voor een leaseconcept, maar gaat verder waar anderen stoppen. Wereldwijd zal de aaS-markt verder blijven groeien met diensten variërend van dierenoppas tot voedselbezorging. Het aaS-concept is zowel een mentaliteit als een strategie. Voor een samenleving die snel beweegt en graag zijn opties openhoudt voor ‘de next best thing’, is aaS de oplossing.

Democratie is koning
Digitale transformatie heeft een bedrijfsklimaat gecreëerd waarin niemand achter wil raken, terwijl technologie bijna dagelijks verandert. Met aaS wordt de ‘democratisering van de infrastructuur’ op bijna alle mogelijke manieren mogelijk. Iedereen kan daarbij de services kiezen die hij wil, met weinig tot geen technische vaardigheden of kennis en zonder dure investeringen, gewoon voor een maandelijks bedrag op basis van verbruik.

Nu aaS niet meer weg te denken is en steeds populairder wordt, is het noodzaak nou ook weer niet te enthousiast te worden over alle nieuwe services die beschikbaar zijn. Anders zal je merken dat aaS kan transformeren tot Caas: chaos-as-a-service. Een solide visie, een heldere strategie en een goed plan moeten altijd vergezeld gaan met de aanschaf van een aaS-oplossing. Gebruik dus ook je  ouderwetse, gezonde verstand en vis de voor jou relevante, bruikbare aaS-organisaties uit de inmiddels flink gevulde vijver en blijf zelf aan het roer staan zonder echt alles uit handen te geven.  Dan hoeft het geen probleem te zijn om een hogedrukreiniger of bladblazer met de buren te delen.
 

Ana Miličević
Product Marketeer bij Underlined

comments powered by Disqus