Positieve noot tijdens nood

Positieve noot tijdens nood
  • 4 december 2020
  • Nina van Klaveren

Ellendige notificaties over het aantal coronabesmettingen vliegen ons om de oren; het hele land kijkt moedeloos uit op naderende persconferenties. We zijn coronamoe, maatregelmoe, aanpasmoe. Er is lef nodig om lichtpuntjes in de spotlights te zetten. Toegegeven: niet iedere ondernemer kan zich dat veroorloven. Het minste wat wíj kunnen doen, is (schriftelijk) een daverend applaus geven aan zij die het hoofd fier boven water houden.

Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik in eerste instantie een tirade wilde afsteken over mijn verzekeraar. Klassiek voorbeeld: een organisatie met winstoogmerk leert haar medewerkers suggestieve vragen te stellen om zo claims af te keuren. Om mij na de onvermijdelijke opzegging (…) enkele dagen later in een week tijd te bestoken met maar liefst vijf brieven. Prachtige leermomenten van hoe je slecht kunt scoren met je KPI’s. En dat in crisistijd.

Enfin. Zeuren is ons net zo bekend als een bord stamppot zodra de bladeren aan de bomen bruin kleuren. Voorafgaand aan dit nummer deed ik dan ook de oproep aan onze columnisten om een ode te schrijven aan zij die het anders doen. Practice what you preach, dus mocht ik ook zelf filosoferen over goede voorbeelden.

Wat blijkt: kleine service-aanpassingen maken een wereld van verschil. Zo vertelde een bevriende oud-buurman onlangs trots over zijn werkgever, een groothandel, die al sinds maanden voor behoevende klanten een stapeltje mondmaskers achter de balie heeft liggen. Of de boulderhal waar ik abonnementhouder ben, die al maanden proactief mails stuurt over welke effecten nieuwe maatregelen op klanten gaan hebben. Ook werd sporters een keuze geboden toen de hal haar deuren in maart moest sluiten: het abonnement werd automatisch stopgezet, tenzij je als ambassadeur wilde fungeren als sponsor. Honderden fans ontvingen achteraf een speciaal ontworpen sportshirt als dank.
Ik daag je uit: welke servicehelden weet jij aan te wijzen?

Lees hier de digitale ovaties van columnisten Nienke, Anders en Niels.

Dit is het voorwoord uit CustomerFirst 10, hier gratis te downloaden.

comments powered by Disqus