Google lanceert de 90-9-1-regel van participatie-ongelijkheid

Google lanceert 90-9-1-regel van participatie-ongelijkheid
  • 12 oktober 2021
  • Gastauteur

Door mensen te observeren op Flickr formuleerde Bradley Horowitz, VP bij Google, de zogeheten 90-9-1-regel van participatie-ongelijkheid: 90% van de gebruikers zal alleen inhoud consumeren, 9% zal iets leuk vinden, delen of reageren, en slechts 1% zal daadwerkelijk iets creëren.

Deze 1% ‘makers’ wacht niet af tot een merk aan de slag gaat met een bepaald idee, maar voelt zich sterk genoeg om hun eigen idee tot leven te brengen. Hun opmars is duidelijk: het crowdfundingplatform Kickstarter begon in 2009 met als missie om creatieve projecten tot leven te brengen en haalde sindsdien al 5.684.93.853,- dollar op aan investeringen om 198.897 projecten vorm te geven. Maken kan diverse vormen aannemen: lifehacks delen, ideeën bedenken en dingen maken.

Lifehacks delen
Wist je dat er mensen zijn die kattenbakvulling kopen, maar niet eens een kat hebben? Ze gebruiken het om nare geurtjes in hun vuilnisbak te vermijden, olievlekken op te zuigen, algen in hun visvijver te verwijderen of zelfs om hun eigen 'kattenbakklei-gezichtsmaskers' te maken. Kenmerkend voor deze mensen is hun unieke vaardigheid om ‘out of the (katten)box’ te denken. Zij pakken situaties op een atypische manier aan en delen hun lifehacks graag met anderen. Als tech-enthousiasteling begon de Canadees Lewis George Hilsenteger bijvoorbeeld Unbox Therapy, een YouTube-kanaal voor unboxing en technologierecensies. In 2014 veroorzaakte hij zelfs de Apple's 'Bendgate'-controverse door de eerste video te lanceren die laat zien hoe gemakkelijk een iPhone 6 Plus kan worden gebogen door simpelweg een beetje druk uit te oefenen.
Met de razendsnelle opmars van social media als TikTok, met nu al meer dan 1 miljard actieve gebruikers, kunnen we verwachten dat deze maakvorm alleen maar aan populariteit zal winnen.

Ideeën bedenken
Een tweede categorie van makers zijn diegenen die ervan houden om actief specifieke oplossingen te bedenken voor merken. Zo is er bijvoorbeeld ikeahackers.net, een hackercommunity opgericht in 2006 door een Ikea-fan, met meer dan 6.500 hacks om Ikea-meubels aan te passen. In 2018 lanceerde Ikea voor zijn 75ste verjaardag een nieuwe collectie genaamd Lyskraft, met producten geïnspireerd door de hackercommunity. ‘Hacken en DIY zijn trends die blijven groeien. Steeds meer mensen nemen creativiteit in eigen handen en houden ervan om opnieuw te maken en te vernieuwen. En wij bij Ikea ook. De hackers zijn een inspiratie voor ons, en met Lyskraft vinden we dat het onze tijd is om te laten zien dat we door hen geïnspireerd zijn’, zegt Michael Nikolic, Ikea’s creative lead.
Een ander voorbeeld is en.eyeka.com, een platform waar ontwerpers, copywriters en creatieve denkers ideeën kunnen aanbrengen voor merken over heel de wereld. Dit netwerk van meer dan 450.000 leden verspreid over 164 landen bedacht al meer dan 150.000 ideeën, waarvoor in ruil de bedenkers al meer dan 9 miljoen euro aan beloningen ontvingen. Het netwerk toont ook het belang aan van diversiteit, want de winnende ideeën worden in 90% van de gevallen bedacht door creatievelingen die zich buiten de doelmarkt van het merk bevinden.

Dingen maken
In 2015 had ik de kans om TechShop in San Francisco te bezoeken. Techshop is een workshop en fabricagestudio - een ‘makerspace’ - die toegang biedt tot de tools, apparatuur, opleiding en andere middelen die je nodig hebt om je ideeën te ontwikkelen en ze in realiteit om te zetten. Hun missie is om wereldwijde innovatie te versnellen door iedereen (vanaf 8 jaar!) een breed scala aan geavanceerde en dure gereedschappen te laten gebruiken om dingen te maken. Hun winkels van 20.000 vierkante meter zijn 24/7 toegankelijk en worden ondersteund door honderden trainingsessies en community-evenementen, niet alleen over hoe je dingen kunt maken, maar ook hoe je fondsen kunt inzamelen en commercialiseren. Het past een abonnementsformule toe en rekent 150 dollar per maand voor elk lid van de gemeenschap. Ook overheden en bedrijven zoals GE, BMW, Fujitsu en Intel dragen bij door middel van sponsoring. Het TechShop-bezoek is een verbluffende showcase die de kracht van de makerbeweging combineert met de deeleconomie, waarbij mensen zoals u en ik in heel korte tijd van idee naar creatie kunnen gaan tegen radicaal lagere kosten.
 

tekst: Kristof De Wulf, ceo Insites Consulting

(column verscheen ook in MarketingTribune 16, 2021; beeld: Anna Tarazevich / Pexels)

comments powered by Disqus