Hyundai krijgt pluim om openheid

Hyundai krijgt pluim om openheid
  • 5 februari 2015
  • Redactie

De Nederlandse Hyundai-dealers worden door klanten zeer gewaardeerd om hun openheid en transparantie. Dat blijkt sinds deze maand ook uit het nieuwe waarderingssysteem Hyundai Five Star Rating voor Hyundai-dealers dat in Nederland openbaar is gemaakt.

Hyundai – momenteel de op drie na grootste autofabrikant ter wereld – wil niet zozeer uitgroeien tot de grootste autofabrikant ter wereld als wel tot de meest geliefde. Om dat doel te bereiken, dient elke Hyundai-dealer uitstekende rapportcijfers te kunnen overleggen op het gebied van kwaliteit, service en klantvriendelijkheid. Het Hyundai Five Star Rating-systeem is een waarderingssysteem dat transparant de kwaliteit en de dienstverlening van de Hyundai-dealer inzichtelijk maakt.
Klanten kunnen na een werkplaatsbezoek via een digitale enquête sterren uitdelen aan de Hyundai-dealer: van 0 (slecht) tot 5 (uitstekend). Ook kan de klant de beoordeling toelichten. De score van de klant wordt vervolgens op Hyundai.nl en op de website van de desbetreffende dealer openbaar gemaakt. 

Topkwaliteit en hoge mate van transparantie
De uitkomst van deze kwaliteitsmetingen gebruikt de autofabrikant om de dealerorganisatie nog verder te verbeteren. Algemeen directeur Hans Kwaad van Hyundai Nederland: ‘Kwaliteit, het bieden van uitstekende dienstverlening en transparantie zijn de belangrijkste facetten van ons werk. De Hyundai-dealer probeert de hoogste kwaliteit en de best mogelijke service te verlenen. En de klant wil weten wat de financiële consequentie is van goed onderhoud. Door de klant vooraf duidelijkheid te geven over de factuur en de werkzaamheden, scoort de Hyundai-dealer ook hoog op klanttevredenheid. Daarnaast hechten wij heel veel waarde aan de mening van de klant. Immers, wie kan nu beter de service van een dealer beoordelen dan de klant?’

Vergelijkbaar met rapportcijfer 9
Hyundai-dealers scoren sinds de Hyundai Five Star Rating is geïnitieerd gemiddeld 4,7 sterren. Dat komt neer op een uitstekende service, vergelijkbaar met het rapportcijfer 9. Kwaad: ‘Doordat de score direct op de website van Hyundai en op de site van de dealer wordt gepubliceerd, kunnen bezoekers ook de mening van anderen zien. Zij kunnen dan ook beoordelen hoe de Hyundai-dealer presteert op het gebied van service en klantvriendelijkheid. Dealers die in staat zijn om problemen te voorkomen of direct op te lossen, scoren dus hoog.’ In zijn optiek vervult het merk op het gebied van transparantie een voortrekkersrol. ‘Wie openheid van zaken geeft wordt gewaardeerd. En wie een hoge score ontvangt van de klant, doet goede zaken.’

Hyundai heeft de Five Star Rating sinds dit jaar beschikbaar. De scores zijn zichtbaar wanneer er voldoende reacties zijn geplaatst.

comments powered by Disqus