Stemrobot neemt klantcontact O2 over

Stemrobot neemt klantcontact O2 over
  • 2 maart 2017
  • Redactie

Telefónica gaat een stemherkenningsrobot inzetten voor klantcontact, te beginnen bij de Britse dochteronderneming O2. Dat maakte het Spaanse telefoniebedrijf bekend tijdens het Mobile World Congress (MWC) in Barcelona. Naar verwachting zal de invoering leiden tot het schrappen van banen.

Het systeem, AURA genaamd, moet het klantcontact verbeteren, stelt ceo José María Álvarez-Pallete: ‘We willen hun tevredenheid vergroten en creëren nieuwe mogelijkheden zodat ze hun digitale wereld met ons kunnen verrijken.’ De dienst moet simpele klantvragen kunnen beantwoorden, zoals over de verbruiksstatus, rekeningen en het toevoegen van diensten aan hun pakket.

Zelfredzaam
Volgens de Britse krant The Daily Telegraph is het aantal telefoontjes naar O2 al gehalveerd sinds de invoering van een mobiele app en past AURA bij de opvatting dat klanten zich zo veel mogelijk zelf kunnen redden. De krant stelt verder dat er door dergelijke systemen een banenverlies gaat optreden, direct veroorzaakt door het gebruik van kunstmatige intelligentie door consumenten.

Naar verwachting zal AURA in de loop van dit jaar worden ingevoerd. Stemherkenning wordt op eenvoudiger schaal al langer gebruikt door bijvoorbeeld banken. Hierbij fungeert het systeem voornamelijk als extra beveiligingsmethode.

comments powered by Disqus