Telecombedrijven leiden klanten om de tuin

Telecombedrijven leiden klanten om de tuin
  • 22 mei 2018
  • Redactie

Aanbiedingen die als ‘gratis’ worden omschreven, het ontbreken van informatie over klachtenafhandeling en onzuivere contracten: volgens Europese toezichthouders, waaronder de ACM, bejegenen veel telecombedrijven hun klanten op een listige manier.

Het Europese samenwerkingsverband voor consumentenbescherming (CPC) onderzocht voor haar rapport 207 websites van telecombedrijven in heel Europa. Hieruit bleek dat veel aanbieders het voor klanten moeilijk maken om melding te doen van klachten: veertig procent van de onderzochte bedrijven deelt geen enkele informatie over klachtenbehandeling. Ook worden veel producten als ‘gratis’ of met hoge kortingen aangeboden, terwijl deze producten alleen verkrijgbaar zijn in een bundel.

Getekend = geketend
Ongeveer een derde van de bedrijven is in staat om de voorwaarden van contracten te veranderen, zonder de klant hiervan op de hoogte te stellen. Vervolgens wordt het voor de klant moeilijk gemaakt om het contract te beëindigen én lichten de telecomaanbieders hen niet in over automatische contractverleningen.

De Nederlandse Autoriteit Consument en Markt zegt de telecomaanbieders uit het eigen land aan te spreken, waarna wordt besloten of er verdere juridische stappen nodig zijn.

comments powered by Disqus