TravelBird zingt toontje lager

TravelBird zingt toontje lager
  • 7 november 2018
  • Redactie

Reisaanbieder Travelbird is failliet. Het verzoek tot uitstel van betaling, dat het bedrijf vorige week woensdag indiende, is omgezet in een definitief faillissement. Dat is zojuist bekendgemaakt door curator Jan Padberg.

Ruim driehonderd medewerkers staan op de loonlijst bij TravelBird. De reisorganisatie raakte in financiële problemen door een forse terugloop van het aantal boekingen, naar eigen zeggen veroorzaakt door de lange zomer: 'seizoensfluctuatie'. In de eerste helft van dit jaar genereerde Travelbird voor het eerst winst, maar dat bleek niet van lange duur: onlangs stonden toeristen die er een reis geboekt hadden, voor een dichte hoteldeur, omdat er geen betalingen verricht waren vanuit de reisorganisatie. De Consumentenbond waarschuwde het grote publiek daarop voor mogelijke problemen.

Doorstart?
Sinds de oprichting in 2010 boekte TravelBird op eigen financiële kracht jaarlijks zo'n 300 procent groei. In 2012 lijfde het bedrijf concurrent MyTrip in en kort daarna Boekvandaag.nl. De onstuimige ontwikkeling leidde drie jaar geleden tot een fikse ontslagronde, waarbij honderd personeelsleden ontslagen werden en de activiteiten in vijf landen stopgezet. Die maatregelen moesten bijdragen aan het manifesteren van een 'gezonde groei', bericht Twinkle (zustertitel van CustomerFirst).

De reisaanbieder verwachtte het tij nog te kunnen keren, maar zodra een mogelijke overname op het laatste moment afketste, bleek die hoop vergeefs. Volgens de curator is een doorstart mogelijk, mits in afgeslankte vorm. Binnen enkele dagen hoopt hij daarover meer duidelijkheid te kunnen verschaffen.

In afgelopen zomernummer van CustomerFirst hintte de Chief Traveller Officer van TravelBird nog op de komst van een eigen voice assistant.

comments powered by Disqus