CX-innovatie: 20 frisse voorbeelden (deel 2)

CX-innovatie: 20 frisse voorbeelden (deel 2)
  • 8 november 2019
  • Redactie

Wat klanten willen en verwachten wijzigt constant. Om de concurrentie voor te blijven moeten bedrijven dan ook voortdurend nieuwe manieren vinden om klanten te servicen en de klantervaring te verbeteren. CX-futurist Blake Morgan is momenteel erg te spreken over de volgende innovaties.

11. DNA-tests voor accurate recepten
Apotheker Albertsons gaat een stap verder door in bepaalde winkelvestigingen genetische tests aan te bieden. Klanten worden zo geholpen snel en gemakkelijk de juiste medicatie toegewezen te krijgen.
12. Target vernieuwt app
Warenhuisketen Target is een partnership aangegaan met Pinterest voor het gebruik van visuele zoektechnologie die klanten in staat stelt een foto te maken van een product en dit aansluitend online te vinden (incluis andere aanbevelingen). Ook kunnen klanten items scannen die ze wensen te bestellen en die bewaren in de portemonnee van de app voor een snellere checkout.
13. Kruideniersbot vindt recepten
Whole Foods heeft een krachtige chatbot ontwikkeld die klanten onder meer helpt nieuwe recepten te vinden. Klanten kunnen met de bot kletsen om op ideeën te komen met betrekking tot bepaalde ingrediënten bijvoorbeeld. Mensen met veel haast kunnen bovendien een food emoji sturen en op basis daarvan direct een geschikt recept krijgen.
14. BMW laat achterste van zijn tong zien
De zogeheten InSight-app van BMW past AR toe om klanten te laten zien wat er onder de motorkap gebeurt. De interactieve app gaat voorbij aan het exterieur en moet daarmee voor een nieuwe dimensie zorgen inzake de aanschaf van een auto.
15. Chatbot zoekt de perfecte haarkleur
Madison Reed, aanbieder van haarkleurproducten, helpt klanten de juiste haarkleur te vinden aan de hand van zijn chatbot. Gebruikers kunnen een selfie uploaden, waarna ‘Madi’ de primaire en secundaire haartinten identificeert. Van daaruit doet de bot aanbevelingen en wordt de klant geholpen via de app een aankoop te doen.
16. HBO zet vol in op meeslepende ervaring
Fans van de HBO-serie Westworld kregen de kans om de show volledig te ervaren met een meeslepend avontuur bij SXSW (festival, red.). De zender veranderde twee hectare van het terrein in een real-life versie van de stad van de serie, compleet met acteurs, kostuums en sets, waardoor kijkers letterlijk de show betraden.
17. Biermerk voegt games toe aan labels
Rockmuziek is lange tijd onderdeel geweest van SingleCut Beersmith’s merk in Japan en daarom heeft het bedrijf nu QR-codes op zijn bierlabels gezet om klanten in staat te stellen de cultuur te ervaren. Door de code te scannen start een trivia spel en ‘raad het lied’-wedstrijd.
18. Asos helpt klanten zoeken
Data bij kledingmerk Asos maakte inzichtelijk dat de meeste klanten een hoop items bewaren in een wensenlijst. Om het makkelijker te maken het juiste item te vinden, introduceerde het bedrijf ‘sorteerplanken’ om producten te rangschikken op bijvoorbeeld type, gelegenheid of prijs.
19. Specsavers vindt de perfecte bril voor jou
Brillenproducent Specsavers heeft nieuwe technologie uitgerold die klanten helpt de perfecte bril te vinden. Via tablets in de winkel krijgen klanten toegang tot Frame Styler, dat een 3D-model van hun gezicht maakt. Aansluitend worden de best passende monturen gezocht en kan de klant virtueel de aanbevolen brillen passen.
20. AI houdt de voorraad bij
Online retailer Boxed maakt gebruik van een feature, Smart StockUp geheten, die voorspelt wanneer klanten hun voorraad moeten aanvullen van producten die zij regelmatig gebruiken. Het systeem past kunstmatige intelligentie toe om accurate voorspellingen te doen en op het juiste moment aan de bel te trekken bij klanten. Hoe meer mensen kopen, hoe slimmer het systeem raakt.

Meer hiervan? Deel 1 vind je hier.

Bron: Forbes

comments powered by Disqus