Agressieve klantwerving tegen zere been ACM

Agressieve klantwerving tegen zere been ACM
  • 4 februari 2020
  • Redactie

De Autoriteit Consument & Markt richt zijn vizier de komende tijd op de digitale economie en de energietransitie. Op laatstgenoemd vlak focust de toezichthouder zich in 2020 onder meer op onderzoek naar agressieve werving door energieleveranciers.

Afgelopen jaar ontving de ACM naar verluidt veel klachten over intermediairs die actief zijn op de energiemarkt. Zij zouden door bedrijven worden ingeschakeld om mensen online, telefonisch of aan de deur te benaderen om over te stappen naar een andere energieleverancier. Zelfs babbeltrucs zouden hierbij worden toegepast.

Verder gaat de toezichthouder ook een groot deel van het onderzoek richten op misbruik bij online verkoop, zoals neprankings en neplikes. Hieronder valt ook het gebruik van zelflerende algoritmes.

Toezicht op AI
Ondertussen onderzoekt Agentschap Telecom op zijn beurt of het toezicht kan houden op kunstmatige intelligentie. De waakhond wil actie ondernemen als algoritmen in intelligente software tot onwenselijke, onethische of mogelijk discriminerende uitkomsten leiden. Dat heeft de nieuwe directeur-hoofdinspecteur Angeline van Dijk van Agentschap Telecom vandaag te kennen gegeven, in een interview met het AD. Volgens haar gebruiken steeds meer bedrijven en organisaties kunstmatig intelligente software of experimenteren ze daarmee. 'Vandaar dat we een verkenning naar de mogelijkheden zijn gestart.'

Lees ook:

comments powered by Disqus