IKEA geeft klantdata uit handen

IKEA geeft klantdata uit handen
  • 4 februari 2020
  • Redactie

Woonwarenhuis IKEA gaat klanten actief betrekken in het verzamelen van persoonlijke gegevens. Bezoekers van de website en appgebruikers kunnen binnenkort zelf beslissen of de retailer inzicht heeft in hun surfgeschiedenis, aankoophistorie en productvoorkeuren.

Volgens The Wall Street Journal krijgen klanten in Frankrijk, Spanje, het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Nederland deze mogelijkheid deze mogelijkheid in april. Stap één is de mobiele app, hierna volgt de website van de Zweedse meubelgigant. Op dit moment hebben klanten al veel datakeuzes in handen, maar gaat IKEA vanaf dit voorjaar de klant actiever wijzen op de mogelijkheden.

Digitale CX
Met het uit handen geven van de datakeuzes wil IKEA de digitale winkelervaring vergroten. ‘We gaan feitelijk de dialoog met klanten aan om hen beter te bedienen. We doen dit omdat we geloven dat dit het juiste is om te doen en we geloven dat het zakelijk gezien verstandig is om data van mensen te respecteren’, vertelt Barbara Martin Coppola namens Ingka Group – de grootste franchisenemer van IKEA.

Van data naar feedback
In een interview met CustomerFirst lichtte Victoria van Keulen vorig jaar toe dat de retailer hard aan de slag is met de verwerking van klantfeedback. Klantdata speelt hier een grote rol in. ‘We hebben nu zoveel data dat we nog meer verbanden kunnen gaan leggen. Zo onderzoeken we momenteel welke factoren de grootste impact hebben op de klantervaring en overall happiness.’

De eerste sprekers van het CustomerFirst Congres zijn bevestigd.

comments powered by Disqus