Butlr7: bots en bitterballen

Butlr7: bots en bitterballen
  • 3 juli 2020
  • Redactie

De eerste WhatsApp-based horecachatbot zag deze week het levenslicht in Nederland. Deze virtuele horecamedewerker neemt de klant alle zorgen gedurende de hele customer journey uithanden. ‘Dat moet toch een stuk slimmer en efficiënter kunnen, dacht ik.’

Volgens Chatbot.Expert-oprichter Ries Deijkers is Butlr7 de eerste slimme horecabot in de markt die WhatsApp gebruikt. De virtuele extra medewerker is 24/7 bereikbaar voor de gast, en is gekoppeld aan de eigen reserverings-, bestel- en betaalsystemen van de horecaonderneming. De realisatie van het project werd versneld toen in mei de aankondiging van de heropening plaatsvond. ‘Het viel me op dat in de horecabranche heel veel processen naast elkaar gaande zijn. In de markt zag ik al verschillende deeloplossingen opkomen. Dat moet toch een stuk slimmer en efficiënter kunnen, dacht ik.’ En zo geschiedde.

Hospitality uit het gareel
De slimme bot is in staat om – afgezien van de bezorging – het hele hospitality-proces op zich te nemen. Geen tussenkomst meer van horecamedewerkers: Butlr7 neemt het bestellen van een portie bitterballen tot het aanvragen van de bon op zich. Ook het verplichte checkgesprek kan de ondernemer overlaten aan de bot, aldus een trotse Deijkers.

Het idee achter Butlr7 is niet volledig nieuw. Postillion Hotels heeft een groot deel van het reserveringsproces geautomatiseerd. Dat bezorgde de algemeen directeur aldaar niet zelden slapeloze nachten. ‘We werken met ménsen. Het gaat om contact, om gevoel!’

comments powered by Disqus