Bol.com tackelt namaakhandel niet snel genoeg

Bol.com tackelt namaakhandel niet snel genoeg
  • 12 oktober 2020
  • Redactie

Volgens grote merken en Nederlandse ondernemers doet bol.com te weinig tegen namaakproducten. Andere webwinkels pakken namaak harder aan volgens hen. Door de corona uitbraak heeft de online namaakhandel een vlucht genomen en Nederlandse ondernemers lopen hierdoor miljoenen aan inkomsten mis.

Het kan soms weken duren voordat de webwinkel ingaat op klachten. De kans dat consumenten een product ontvangen dat als nep is gesignaleerd, is hierdoor groot. Dat meent React, een internationaal coöperatie van ruim 300 grote merken als Nike, Apple en Tommy Hilfiger.

De concurrent
Naast het mislopen van inkomsten zijn bedrijven veel tijd en geld kwijt aan het opsporen en offline laten halen van namaakspullen. Waar veel platforms snel ingrijpen als ondernemers namaak signaleren, zegt bol.com tegen merken om eerst zelf contact op te nemen met de verkopers van de namaakproducten, vertelt React-directeur Ronald Brohm. Daarna zegt de webwinkel de procedure af te ronden in maximaal 15 dagen, maar in dit tijdsbestek is het kwaad volgens Brohm al geschied. ‘Dan hebben klanten nep artikelen meestal al ontvangen, ondanks meldingen door merkhouders.’

Bij concurrerende platforms zijn de deadlines strakker, vertellen verschillende ondernemers tegen het FD. Zo heeft Aamzon een knop om verdachte advertenties te ‘vlaggen’ en Marktplaats verwijdert gerapporteerde advertenties meestal binnen hetzelfde uur van de melding.

Voorzichtig
De blauwe webwinkel zegt dit jaar ‘enkele tientallen’ handelaren verwijderd te hebben vanwege de verkoop van namaakartikelen. Het bedrijf zegt gemiddeld binnen 6 dagen te reageren op een bericht. Het platform heeft in totaal 36.000 externe verkopers. 'Ons succes is in grote mate afhankelijk van de kwaliteit die we bieden en het vertrouwen dat klanten in ons hebben. Maar een melding over namaakartikelen klopt niet altijd en we willen voorkomen dat aanbod onterecht offline wordt gehaald.’

comments powered by Disqus