Consument krijgt betere online bescherming

Consument krijgt betere online bescherming
  • 26 oktober 2020
  • Redactie

Het kabinet komt met strengere regelgeving voor webwinkels. Consumenten worden hiermee beter beschermd tijdens het doen van een online aankoop.

Staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat publiceerde dit in een concept wetsvoorstel. Hierin staat dat informatieverplichtingen van webwinkels en online platforms richting consumenten worden uitgebreid. Ook komt er een verbod op het (laten) plaatsen van valse reviews en krijgen consumenten meer rechten bij het gebruiken van ‘gratis’ digitale diensten waarvoor zij hun persoonlijke gegevens moeten opgeven.

Noodzakelijk
Volgens Keijzer is nieuwe wetgeving om consumentenbescherming te bevorderen noodzakelijk om de economie eerlijker te maken. ‘Wat voor consumenten in de fysieke wereld geldt, moet voor hen ook online gelden. Te vaak is informatie bij zowel sociale media, digitale platforms en webwinkels nog onvolledig, onduidelijk of soms zelfs misleidend.’

Alle regels moeten tegelijkertijd in de hele EU worden ingevoerd, zodat de consument ook eenvoudig over de grens online aankopen kan doen. Het wetsvoorstel wordt momenteel aan verschillende instanties voorgelegd. Wanneer de nieuwe wetgeving ingaat, is nog niet bekend. Maar de nieuwe regels zijn onderdeel van een EU-richtlijn dat stelt dat online consumenten van alle lidstaten vanaf 22 mei 2022 beschermd moeten worden.

Lees ook: 'Bescherm consumenten in VR'

comments powered by Disqus