Rabo-personeel vreest voor CC

Rabo-personeel vreest voor CC
  • 16 november 2020
  • Redactie

Rabobank is bezig met een plan om versneld filialen te sluiten, dit zorgt voor onrust onder medewerkers. Zij vrezen voor hun baan of overplaatsing naar het callcenter, voor hen een minder aantrekkelijk onderdeel van de bank.

Dit onthulde het Financieele Dagblad (FD) vorige week op haar site. De Rabobank wil de helft van het aantal filialen sluiten, omdat deze de winst drukken. De meeste bankzaken vinden, sinds de coronabeperking, digitaal plaats. Veel vestigingen zijn daarom onnodig volgens de bank. Voor de pandemie waren er 335 filialen, dat zijn er momenteel 230 en het moeten er uiteindelijk 100 tot 150 worden.

Vrees
Door het sluiten van de filialen zullen er banen verdwijnen vertelt de Rabobank, maar de bank verwacht ook veel medewerkers over te plaatsen. Na een vorige reorganisatie zijn veel klantadviseurs van lokale banken bij het CC van de bank gaan werken. ‘Dat is nu juist het schrikbeeld van de lokale bankmedewerkers’, zegt Robert Wonnik van vakbond CNV Vakmensen tegen het FD. Op de klantenservice staan medewerkers klanten hoofdzakelijk telefonisch te woord, wat een andere manier van werken is. ‘Als je daar tegen je zin terechtkomt, zorgt dat voor veel frustratie en een negatief sentiment.’

De bank hoopt door de reorganisatie de winst op peil te kunnen houden. 'Door de daling van de rente lopen de inkomsten terug. Dat moet wel worden opgevangen door onze klanten efficiënter te bedienen', zei topman Wiebe Draijer donderdag in het FD. 'Dat kan niet meer met hetzelfde aantal kantoren en dat hoeft ook niet.’

Stroeve onderhandelingen
Volgens de vakbond lopen de onderhandelingen over de nieuwe cao stroef. Vooral het feit dat de bank medewerkers nog niet tegemoetkomt in de extra kosten die ze maken doordat ze thuiswerken, vindt de bond een probleem. 'Als Rabobank de organisatie wil aanpassen voor de toekomst en minder vanuit kantoren en filialen wil gaan werken, dan hoort daar een thuiswerkvergoeding bij', vindt Wonnink.

comments powered by Disqus