Consumentenbond tikt Bunq op vingers

Consumentenbond tikt Bunq op vingers
  • 26 januari 2021
  • Redactie

De Consumentenbond vindt dat de manier van werken van Bunq de bank aantrekkelijk maakt voor criminelen. De bond roept de bank daarom op meer te doen om consumenten te beschermen tegen oplichting.

Op Klachtenkompas, het online klachtenplatform van de Consumentenbond, kwamen het afgelopen jaar 123 klachten binnen over Bunq. De hoeveelheid aan klachten is volgens de bond veel voor een kleine bank, met relatief weinig klanten in Nederland. Ter vergelijking: over de veel grotere Rabobank kwamen in dezelfde periode 147 klachten binnen, zo vermeldt de bond op haar site.

Naam-check
Ook de eenzijdigheid van de klachten valt op. Ze gaan allemaal over oplichting (vaak via Marktplaats), geblokkeerde accounts en de slechte bereikbaarheid van de klantenservice. De meeste banken in Nederland maken gebruik van de IBAN naam-check. Dat houdt in dat als een consument geld overmaakt naar een bepaald persoon of bedrijf, maar het rekeningnummer niet bij die naam hoort, hij een waarschuwing krijgt. Maar Bunq gebruikt dit systeem niet.

Bunq zegt fraudebestrijding wel degelijk serieus te nemen en accounts te blokkeren wanneer het oplichting vermoedt. ‘Dat is mooi, maar het is wel de put dempen als het kalf al verdronken is. Wij vinden dat Bunq meer moet doen om oplichting te voorkómen. Zoals een naam-nummer controle invoeren’, aldus Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond.

Lees ook: Digitale vervanger bij verlies bankpas

comments powered by Disqus