Helft minder klandizie voor horeca zonder pinnen

Helft minder klandizie voor horeca zonder pinnen
  • 6 augustus 2021
  • Redactie

Als gasten in de horeca niet kunnen pinnen neemt de klandizie met de helft af. Dat blijkt uit onderzoek onder 1127 consumenten, uitgevoerd door Lightspeed. De pinpas is bij uitstek het favoriete betaalmiddel: 85 procent van de Nederlanders betaalt in een horecazaak het liefst met pin.

Voor 23 procent van de respondenten heeft betalen met pin, creditcard of telefoon om hygiënische redenen de voorkeur boven contante betalingen. Verder lijkt de voorliefde voor pinnen gedreven te zijn door een typisch Nederlandse karaktereigenschap: 63 procent zegt dat het met pinnen makkelijker is om de kosten te splitten.

Sinds de heropening van de cafés en restaurants heeft de Nederlandse horeca nog steeds last van terughoudendheid onder hun gasten. Bijna één op de drie Nederlanders (29%) geeft aan horecagelegenheden minder vaak te bezoeken dan voor de pandemie. Van hen zegt 17 procent het nog steeds te risicovol te vinden. Maar liefst een op de tien (12%) consumenten neemt een rigoureuzer besluit: zij geven aan dat ze de komende tijd niet van plan zijn om überhaupt een horecagelegenheid te bezoeken. In 2019, vóór de uitbraak van de COVID-19 pandemie, werd aan ruim 1000 consumenten dezelfde vraag gesteld. Destijds gaf slechts één procent dat antwoord. Van de horecagangers is 43 procent van plan minstens één keer per maand in een restaurant te eten. In november 2020 was dit 18 procent en in juli 2019 36 procent.

Lightspeed biedt een compleet ondernemersplatform waarmee ondernemers kunnen vereenvoudigen, opschalen en een uitzonderlijke klantervaring kunnen bieden. Sam Bursens, Manager Business Development Benelux van Lightspeed: ‘De Nederlandse horeca blijft het zwaar hebben. Het is logisch dat gasten twijfelen over hun restaurant-, café- of terrasbezoek door de steeds veranderende maatregelen en toenemende besmettingen in het land. Nu de zomervakanties zijn begonnen en mensen er meer op uit trekken, zien we dat horecaondernemers er alles aan doen om hun gasten onbezorgd te laten genieten van hun restaurantbezoek en de gemiste omzet te compenseren. De onderzoeksgegevens laten duidelijk zien dat door simpelweg de meest populaire betaalmethoden aan te bieden, je in ieder geval een deel van je potentiële gasten niet misloopt.’

Digitale innovaties in horeca
De respondenten is ook gevraagd naar de belangrijkste voordelen van de digitalisatie in de horecabranche. Zowel snelle service (bestellen en betalen) als de mogelijkheid om online te reserveren, blijken de belangrijkste voordelen te zijn (beiden 41%). Ook vooraf bestellen en afhalen (27%) en bezorging (21%), en de mogelijkheid hebben om met verschillende methoden te kunnen betalen (23%) worden door consumenten gezien als positieve trends.

comments powered by Disqus