De groene revolutie: verleid je klant tot betere keuzes

De groene revolutie: verleid je klant tot betere keuzes
  • 21 maart 2022
  • Sales BBP Media

De tijd van mooie woorden en greenwashing is allang voorbij. Elk bedrijf en elke marketeer moet nadenken over haar impact op de wereld. De vraag die je jezelf moet stellen is: Ga je mee in de groene revolutie omdat het moet of omdat je het wilt? Ik hoop dat je aanslaat op de laatste. 2021 was het jaar van de definitieve doorbraak van de groene revolutie en hopelijk zet dit in 2022 hard door.

Promotie van vervuilende producten of diensten wordt steeds kritischer bekeken. Er wordt meer en meer verwacht dat je verantwoording aflegt over jouw route naar een klimaat neutrale wereld. Wat is de impact van jouw product of dienst op werknemers en het klimaat? Co2-neutrale diensten aanbieden wordt nog meer de norm, en als dat nog niet kan laat dan in ieder geval zien waar je de komende tijd mee aan de slag gaat. Loop hier niet mee te koop maar communiceer het als vanzelfsprekend.

Een groenere E-commerce keten
De groene revolutie gaan we in 2022 onder andere terugzien in een groenere e-commerce keten. Dit omvat: verpakkingsmaterialen, efficiënt spreiden van bestellingen, retourbeleid en een groenere ‘last mile’. Het mooie is dat verleiding voor groenere keuzes vaak hand in hand gaat met kostenefficiëntie.

Hoeveel belang hecht de consument aan duurzaam shoppen?
Heleen Buldeo Rai is postdoctoraal onderzoeker en auteur op het gebied van duurzame e-commerce. In gesprek met Bart Meerdink voor het Digital Marketing Trendrapport 2022 geeft zij antwoord op een belangrijke vraag: Hoe belangrijk vindt de consument het om duurzaam te shoppen online? ‘We zien dat er een stijgend bewustzijn is rondom milieu en social impact. Dat vertaalt zich momenteel in een tweedeling qua kopers binnen e-commerce. Enerzijds is er een groep die heel kritisch is en een soort bezorgschaamte voelt. Bij deze groep is er veel focus voor de verpakking, hoeveel lucht en plastic is er gebruikt? Een studie van Safeshop toont aan dat 50% van de respondenten vindt dat een webshop zich bezig moet houden met een duurzame keten. Ze kunnen echter moeilijk voorbeelden noemen van wat een groene webshop eigenlijk inhoudt.’

Grootste groep consumenten gaat voor snel en goedkoop
‘Aan de andere kant is er nog een veel grotere groep die vooral gaat voor een lage prijs en een snelle bezorging. De ‘willingness to pay’ voor een groene keten is nog extreem laag. Een snelle bezorging en een lage prijs leidt nog meestal tot een hogere conversie.’

‘Voor organisaties is het interessant dat groen en kostenefficiëntie juist vaak samen gaan. Snelle bezorging en gratis retourneren zijn immers ook duur voor de aanbieder. Het werkt heel goed om duidelijkere informatie over milieu en impact te geven. We hebben een studie gedaan. Hierin werd duidelijk aangegeven welk positief effect een tragere levering had op de milieubelasting. Met deze informatie koos 50% meer voor de tragere levering!’

Verleid tot groene keuzes
Duurzaam en kostenefficiëntie gaan dus goed samen, maar hoe krijg je de consument mee? Hoe verleid je tot het maken van groenere keuzes? Een belangrijke tip van Heleen is om te spelen met voorkeursopties. ‘Een groen blaadje toevoegen, extra bestelopties, positief informeren. Dus voedt de consument op en biedt meerdere keuzes aan. Groene verleidingstechnieken werken. Zo makkelijk als we het mensen maken om met één klik te kopen, zo makkelijk moet het ook kunnen zijn om mensen te laten kiezen voor een groenere keuzes.

Een groenere last-mile
De last-mile is binnen e-commerce vaak erg vervuilend en ineffectief. Dat probleem wordt niet meteen in 2022 opgelost, maar innovatie zorgt voor nieuwe mogelijkheden. Bijvoorbeeld door afhaalpunten en pakketautomaten. Deze zijn beter voor bezorgers omdat ze er op elk tijdstip terecht kunnen, er is nooit "niemand thuis". Door meerdere pakketten op één plek te kunnen afleveren wordt er tijd bespaart. BPost in België heeft al een Lockernetwerk waar ook andere pakketaanbieders gebruik van kunnen maken. Hierdoor voorkom je dat elke pakketbezorger zijn eigen pakketautomaten infrastructuur wil in de openbare ruimte, waar steden erg terughoudend over zijn.

Picnic en H&M
Een ander voorbeeld is het Nederlandse Picnic, waar je als gebruiker kunt kiezen uit meerdere tijdslots. Zij bieden niet zo snel mogelijk aan maar kijken naar de meest efficiënte leverroutes waar je als klant uit kan kiezen. Zij bezorgen met elektrische wagens met een beperkt bereik waardoor efficiëntie extra belangrijk is. Picnic zet een groene blaadje in om de consumenten te laten kiezen voor de meest efficiënte route.

H&M probeert ook de consument te verleiden tot groenere keuzes. In dit geval krijg je extra punten voor hun loyaliteitssysteem als je kiest voor afhalen bij een pakket automaat.

Ook groeiende mogelijkheden voor lokale winkeliers
Lokale winkeliers zullen steeds verder digitaliseren. Click & collect heeft zich in corona-tijd bewezen als een succesvol systeem. Voor kleine winkeliers met een bijzonder aanbod (kwaliteitsschoenen, bijzondere kazen) liggen hier veel kansen. Je hoeft niet meteen een geavanceerde webshop te hebben om je aanbod online aan te bieden.

Maak slim gebruik van nieuwe technieken
Tot slot heeft Heleen nog een laatste tip: ‘In online productinformatie zit veel potentie. Je kunt Augmented Reality inzetten om mensen een beter beeld te geven van een product. User generated content in de vorm van reviews kan helpen om het aantal retouren terug te dringen. Daarnaast roep ik organisaties op om minder overbodig verpakkingsmateriaal te gebruiken. Een grote doos met veel plastic geeft de consument een vervelend gevoel. Wederom een voorbeeld waarin een groenere keten hand in hand samen gaat met efficiëntie zonder in te leveren op de hoge klantverwachtingen.’

Trendrapport
De groene revolutie in e-commerce is een van de vijf trends uit het Digital Marketing Trendrapport 2022 van Beeckestijn Business School. Hierin neemt digitaal strateeg Bart Meerdink je mee in de belangrijkste ontwikkelingen. De

doorbraak van MarOps en de krapte op de arbeidsmarkt zijn twee andere belangrijke trends voor dit jaar. Ben jij benieuwd naar alle trends met toelichting, voorbeelden en expert interviews?

Download het Trendrapport ››

Make impact   
Werk verandert continu en dat vraagt om de juiste kennis en skills. Beeckestijn Business School helpt hiermee. Met compacte en praktische programma’s binnen digital, marketing, cx, data en communicatie door 100% vakexperts. Op zoek naar gratis kennis en inspiratie? Woon een online clinic bij of download een van de whitepapers. #kennisdelen

comments powered by Disqus