Bijna helft bedrijven willen kwart meer investeren in CX-technologie

Bijna helft bedrijven willen kwart meer investeren in CX-technologie
  • 13 april 2022
  • Ryan Baij

Bijna de helft van de bedrijven willen meer gaan investeren in de transformatie van het CX-landschap door middel van technologische ontwikkeling.

Dat blijkt uit een onderzoek van MIT SMR Connections, gesponsord door SAS. Ruim veertig procent van de respondenten wil maar liefst 25% meer investeren in deze customer experience technologie.

Van de grote spelers in de markt maakt meer dan 80% gebruik van analytics en AI in het hele klantentraject. Ruim driekwart vindt dit ook een integraal onderdeel van de digitale transformatie van de organisatie.

Het merendeel van de bedrijven die voorop lopen in hun klantbelevingsstrategie bestaat uit IT- en telecombedrijven. Deze sector is de meest actieve gebruiker van veel CX technologie tools. Financiële dienstverleners hebben, ondanks hun plannen voor investeringen in CX-technologie, nog steeds een achterstand op andere sectoren.

Retail
Retail- en consumentengoederenbedrijven lopen aanzienlijk voorop in het gebruik van smart assistants die zijn ingebouwd in telefoons en tablets, en lopen ook iets voor in het gebruik van live chat, personalisatietechnologie, AI-chatbots, en aanbieden van interactieve diensten. Maar ze lopen nog steeds achter op andere sectoren bij de ontwikkeling van onderling verbonden omnichannel ervaringen -  een absolute must-have in de ogen van veel consumenten.

Michiel Kleijn, Manager Customer Intelligence Practice bij SAS zegt hierover: ‘Het is absoluut noodzakelijk dat bedrijven op een slimme manier nadenken hoe technologie helpt om hun CX doelstellingen te behalen. Welke data is er nodig, welke communicatiekanalen horen daarbij, en wat voor proces maken we daar omheen? Wat je ziet is dat bedrijven een verscheidenheid aan technologie in huis hebben, vaak beperkt tot maar een afdeling. Hierdoor wordt het lastiger om een consistente klantervaring over alle kanalen te bieden. In de huidige wereld moeten organisaties prioriteit geven aan technologie die hen in staat stelt digitale activiteiten op klantniveau vast te leggen, en deze klanten op een dynamische manier te benaderen door analytics en AI te integreren in bruikbare real-time beslissingen.’

comments powered by Disqus