Supergastvrij: vermenigvuldigen door te delen

Supergastvrij: vermenigvuldigen door te delen
  • 8 februari 2017
  • Paul Iske

Veel organisaties streven ernaar de klant centraal te stellen en doen hun best een aantrekkelijke omgeving te creëren waarin de klant het erg naar z’n zin heeft. Uiteindelijk is dit echter helemaal niet wat de klant zoekt. Die heeft zijn eigen wereld en wil dat de aanbieder met zijn diensten en producten in die wereld past. Dat is een verschuiving van perspectief en dan zien we nieuwe mogelijkheden voor waardecreatie. Zoals het combineren van activiteiten en diensten. Een gast wil bijvoorbeeld een hotel, een evenement bezoeken, ergens lunchen of dineren, vervoerd worden, et cetera. Vaak komt dit neer op het boeken van allerlei dingen afzonderlijk; puzzelwerk waarbij activiteiten niet altijd te combineren zijn, omdat aanvangs- en stoptijden niet op elkaar aansluiten.

In Zuid-Limburg is nu een mooi initiatief ontstaan onder de naam ‘Supergastvrij’. Het is een coöperatieve beweging van streekpartijen uit de horeca- en leisurehoek die de handen ineen hebben geslagen om het teruglopende toerisme dat in Zuid-Limburg hier en daar een nijpend probleem vormt, nieuwe impulsen te geven. Supergastvrij is gebaseerd op samenwerking van de aanbieders, waardoor de gast vanuit eigen interesse, beschikbaarheid en middelen het ideale uitje kan samenstellen en in één keer kan afrekenen. Aan de ene kant gaat het concept dus uit van de belevingswereld van de gast, terwijl aan de andere kant aanbieders elkaar kunnen aanvullen en versterken. Per evenement kan de aanbieder bovendien aangeven of hij aan cross-selling wil doen. Elke andere aanbieder op dit platform kijkt mee en ziet dat een collega evenementen aanbiedt voor cross-selling en heeft vervolgens de mogelijkheid om ook zelf aan te geven met welke van zijn evenementen hij aanvullende aanbiedingen zou willen doen. Dit komt als een aanvraag bij de eerste aanbieder terug en die beslist uiteindelijk door simpel op ‘ja’ te klikken of ze samen gaan cross-sellen.

Waardecreatie
Zo worden de aanbieders ambassadeurs voor elkaar en kunnen zij gasten de optimale mogelijkheid bieden te genieten van de diverse evenementen. Het coöperatieve karakter zorgt ervoor dat het platform geen (woeker)winst hoeft te maken, waardoor de (kleine) marges niet worden afgeroomd door derden die een extern platform exploiteren (zoals boekingsites voor hotels, restaurants, enzovoorts).
En zo zie je hoe vanuit de principes van ‘perspectief van de klant’ en ‘delen = vermenigvuldigen’ concepten kunnen ontstaan die waarde creëren voor klant én aanbieder!

Noot: deze column van Paul Iske is gepubliceerd in CustomerFirst 01-2017.

comments powered by Disqus