Mooie tegels

Mooie tegels
  • 12 september 2023
  • Niels Berndsen

Begin juli mocht ik namens Make-A-Wish spreken op de experience dag van de Volksbank: X-Day. Een strak georganiseerd evenement om meer dan 400 medewerkers van het Expertise Center Business van de Volksbank te inspireren.

Dat was leuk, leerzaam en nuttig – wellicht ook voor jou. Waarom? Een verhaal met tegeltjes.

Leuk:
De locatie van X-Day was de KNVB campus. Mijn vorige column ging over waarom het zo belangrijk is dat je aan de buitenkant van een organisatie ziet waar het ook intern om draait. De KNVB campus past volledig in dat plaatje – modern, veel oranje gekleurd, alles ademt voetbal. Een bekentenis ter illustratie: ik moest naar het toilet, bleek bezet. Dus naar de dames wc (sorry). Aan de binnenkant van de oranje toiletdeur zag ik deze quote dikgedrukt: ‘Aan het huwelijk moet je werken, tenzij er voetbal op TV is.’ Hard gelachen (en ja, thuis aan mijn vrouw verteld)! Wat staat er bij jouw organisatie op de toiletdeur? Idee voor een tegeltjeswijsheid die herinnert aan waarom jullie op aard zijn?

Leerzaam:
Naast leuk ook leerzaam: ik mocht een held van mij ontmoeten, openingsspreker Mark Tuitert.  Voor inspiratie kan ik zowel de boeken en de podcast van deze olympische kampioen sterk aanraden. De podcast heet Drive en gaat over de motivatie van bijzondere mensen (atleten, wetenschappers, artiesten, etc.). Voor een CX of EX expert bijzonder nuttig: waar komt passie vandaan? Hoe ga je om met tegenslag? Tuitert vertelde de zaal een persoonlijk en krachtig verhaal, met nuttig advies, zoals: verspil je energie niet aan klagen over wat er niet kan, maar ga volle, volle kracht voor waar je wel invloed op hebt. Geïllustreerd met citaat van stoïcijnse filosoof Epictetus: ‘De werkelijkheid is in twee categorieën te verdelen: wat wel in onze macht ligt, en wat niet in onze macht ligt.’ Ik denk dat deze tegel echt bij jouw CX team op de schoorsteen moet. Wees niet het team van de klaagzang, maar het team van de actie! Of zoals Barack Obama laatst antwoordde toen hem gevraagd werd welk carrièreadvies hij zou geven: ‘one thing only: just get stuff done.’ Deze tegel komt uit zijn Netflix-serie ‘Working: What We Do All Day’ - Obama duikt in het werkende leven van sterk verschillende Amerikanen. Moet je zien als je in EX werkt!

Nuttig:
Een event als dit, op een externe locatie met diverse sprekers, lol en inspiratiebronnen, werkt goed omdat het verbindt. De Volksbank-medewerkers die ik sprak konden goed uitleggen hoe de doelstellingen van hun bedrijf pasten bij de best practices en ook eerlijk vertellen waar het nog aan schortte. Zoals Volksbank klantreismanagementguru Heide Balkema, die na afloop zei: ‘met zo’n dag  verspreiden we het CX en EX virus bit by bit, heart by heart.’ Plannen voor een vervolg werden gemaakt en nu ook opgevolgd. De kern voor jou: get stuff done!

Niels Berndsen

comments powered by Disqus