Eigen contactcenter betaalt beter dan facilitair contactcenter

Eigen contactcenter betaalt beter dan facilitair contactcenter
  • 20 april 2022
  • Ryan Baij

Bedrijven met een eigen contactcenter betalen hun medewerkers beter dan facilitaire contactcenters doen. Dat blijkt uit het onderzoek naar salarissen dat de Klantenservice Federatie (KSF) uitvoerde.

Het maakt bij het salaris niet uit of het een startende of senior medewerker gaat. In beide gevallen worden ze beter betaald bij bedrijven met een eigen contactcenter. Inhouse gaat het om een gemiddelde van 13,35 tot 16,91 en facilitair ligt dat tussen de 10,11 en 12,33.

De KSF deed in de afgelopen maanden onderzoek in de markt bij zowel leden als niet-leden. Hiermee claimen zij voor zover bekend de grootste steekproef in Nederland tot nu toe te hebben gerealiseerd. Enerzijds op basis van data welke de salarissen bevat van in totaal 20.000 medewerkers en anderzijds data van organisaties die zo’n 40.000 medewerkers vertegenwoordigen.


Bron: KSF

Over het salarisverschil zegt KSF het volgende: ‘Wij zien graag dat organisaties goede arbeidsvoorwaarden hanteren. Het salaris is hier een belangrijk onderdeel van. Helaas zien we ook nog steeds dat de salarissen bij de facilitaire partijen aanzienlijk afwijken van die van de inhouse organisaties. Natuurlijk zijn daar diverse redenen voor. Facilitaire partijen hebben onder andere te maken met marktwerking. Wij roepen daarom alle opdrachtgevers op om in de samenwerking met de facilitaire contactcenters hier aandacht voor te hebben en samen de verantwoordelijkheid te nemen dat medewerkers goed betaald worden. Daar hebben de opdrachtgevers immers ook baat bij.’

De KSF gaat naar aanleiding van het salarisonderzoek samen met haar leden uitzoeken wat zijij voor de klantcontactbranche kunnen doen met de uitkomsten van het onderzoek

comments powered by Disqus