Lokale marktleider met sterk internationaal netwerk

Lokale marktleider met sterk internationaal netwerk
  • 7 mei 2024
  • Sales BBP Media

WEngage staat bekend om zijn ruime aanbod van hoogwaardige en kwalitatieve klantcontactoplossingen. De organisatie combineert hierbij drie belangrijke elementen: mensen, technologie en gecertificeerde processen. Een vierde element kan hier feitelijk aan worden toegevoegd: offshoring. Gedreven door de vraag van klanten & sectoren én aangestuwd door marktontwikkelingen zoals onder meer de inflatie in België en Nederland, ziet de organisatie een opmerkelijke stijging in de behoefte aan offshore dienstverlening. Pierre Pignolet, Executive Chairman, Bert Vanmanshoven, Chief Commercial Officer en Chantale Flood, Site Manager WEngage Suriname, lichten toe.

'WEngage is een lokale marktleider met een sterk internationaal netwerk’, vertelt Bert Vanmanshoven. ‘We vinden het belangrijk om onze opdrachtgevers op een persoonlijke manier te begeleiden en elk project de juiste aandacht te geven. Het is de unieke wendbaarheid en schaalbaarheid van onze organisatie die dit mogelijk maakt.’ WEngage bedient meer dan 375 opdrachtgevers uit verschillende sectoren in de Benelux. Naast een bestendiging in België en een verdere groei in Nederland merkt de organisatie de noodzaak van offshore alternatieven op. Vanmanshoven: ‘We spelen hier al geruime tijd op in, sinds 2010 zijn we reeds actief met onze eigen vestiging in Rabat, Marokko, waar we een offshore alternatief bieden op hoofdzakelijk Franstalig klantcontact. Daarnaast werken we via partnernetwerken samen in andere landen.’ Het internationaal werkveld is WEngage dus niet onbekend, in 2023 kwam dit echter in een stroomversnelling. Eind vorig jaar opende WEngage immers een eigen vestiging in Paramaribo, Suriname en sinds het begin van dit jaar een eigen vestiging in Ankara, Turkije. ‘Beide vestigingen passen volledig binnen het strategische plan van een lokale marktleider met een internationaal netwerk’, vult Pierre Pignolet aan. ‘Als WEngage ontwikkelen we ons op continue wijze op het vlak van personeelsbeleid, innovatie en processen. Maar we moeten ook voldoende aandacht schenken aan de efficiëntie & competitiviteit van onze dienstverlening alsmede de vraag van (potentiële) opdrachtgevers. Het werkveld van organisaties wordt steeds internationaler en daar willen wij met onze premium offshore locaties onze (toekomstige) opdrachtgevers mee ondersteunen. Laten we duidelijk stellen dat onze commerciële activiteiten zich nog steeds focussen op de Benelux, met uitbreiding Europa. De plaats van uitvoer wordt echter steeds vaker offshore belegd.’

Deskundig team

WEngage Suriname is de premium offshore locatie waar het bedrijf voornamelijk Nederlandstalig klantcontact verzorgt met een hoge kwaliteit. Deze site wordt deskundig geleid door Chantale Flood. De nieuwe vestiging in Suriname stelt WEngage in staat om zijn klanten nog beter te bedienen met een toegewijd en deskundig team. Lokaal management en internationale ervaring creëren synergie en nieuwe impulsen. ‘We zijn trots op wat we hier bouwen en kijken uit naar de toekomst’, stelt Chantale Flood. Zij is geen onbekende in de contactcenterwereld. ‘Mijn avontuur in Suriname begon elf jaar geleden vrij onverwachts. Na een carrière bij een bekende telecomspeler in Nederland ging ik op vakantie naar Suriname. Hier ontmoette ik een voormalige collega die me introduceerde in de lokale BPO (Business Process Outsourcing)-sector. Mijn professionele reis verliep langs heel wat verschillende BPO-spelers waarbij ik uiteindelijk bij WEngage belandde. Deze ervaring is essentieel om te begrijpen hoe de klantcontactsector zich in Suriname ontwikkelt.’

Persoonlijke benadering

Als nieuwkomer in Suriname is het belangrijk om een duidelijke strategie en bedrijfsfilosofie te hanteren. WEngage plaatst een sterke nadruk op de waarden van elk individu en streeft naar een persoonlijke benadering. Dit, gecombineerd met de focus op integriteit en gelijkwaardigheid, trekt nieuwsgierigheid en dat maakt de organisatie uniek. Die aanpak legt WEngage geen windeieren. ‘We zijn vorig jaar gestart met vijftien fulltime medewerkers en nu - zes maanden en een vertienvoudiging later - zijn we verder aan het opschalen om eind 2024 richting 300 medewerkers te groeien. Het enthousiasme en de leergierigheid van onze medewerkers in Suriname zijn cruciaal voor ons succes’, bevestigt Flood. In de klantcontactsector is er specifiek voor Nederlandstalig klantcontact steeds een discussie rond het Nederlands of Vlaams. De organisatie merkt dat dit voor sommige opdrachtgevers nog steeds geldt, maar dat men steeds vaker focust op kwaliteit en klanttevredenheid waardoor deze discussie langzaam naar de achtergrond verdwijnt. Het belangrijkste is natuurlijk dat de klant goed wordt geholpen en accent speelt daar in mindere mate een rol in. Flood: ‘Afhankelijk van de vraag van de klant besteden we hier natuurlijk de nodige aandacht aan. Onze medewerkers schakelen immers flexibel tussen het Nederlands en Vlaams.’

Aangename werkplek

Cultuur, gelijkenissen en verschillen, zijn elementen waar WEngage de nodige aandacht aan schenkt. Lokale teams en ervaring zijn hierbij van groot belang om een succesvolle integratie te verwezenlijken. Ook infrastructuur vormt hierbij een belangrijk element. Dit niet alleen om in de continuïteit van de dienstverlening te voorzien, maar ook voor de medewerkerservaring. Het is dus niet verwonderlijk dat WEngage in hun kantoren de modernste werkomstandigheden aanbiedt. ‘We streven ernaar om in alle landen waar we actief zijn de kwaliteit op hetzelfde uitmuntende niveau te houden. Opdrachtgevers geven ons het vertrouwen om hun klantcontact, in een voor sommige onbekende markt, uit te voeren. Het is onze taak en verantwoordelijkheid om dit vertrouwen te versterken met kwalitatief en persoonlijk klantcontact, ongeacht de locatie’, concludeert Pignolet stellig.

Naast een nieuwe vestiging in Suriname opende WEngage begin dit jaar ook een eigen vestiging in Ankara. ‘De keuze voor Turkije is mede geënt op de kennis van het Nederlands & Duits van de lokale bevolking. Het biedt WEngage de mogelijkheid om opdrachtgevers niet enkel via verschillende landen te bedienen, maar daarnaast ook via verschillende tijdzones. (van Suriname tot Turkije) Hierdoor worden ruimere openingstijden voor de lokale klantenservice in de Benelux en Europa mogelijk’, geeft Bert Vanmanshoven mee.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met WEngage
Tekst: BBP Media | Beeld: WEngage

comments powered by Disqus