Sociaal recruiten

Sociaal recruiten
  • 20 mei 2019
  • Gastauteur

De lastigste klus van bijna iedere customer service manager is zonder discussie het vullen van openstaande vacatures voor klantcontactmedewerkers. Het tekort is zelfs zo nijpend dat sommige bedrijven opdrachten niet aannemen wegens capaciteitsproblemen. Maar er is hoop: met behulp van een inbound recruitmentstrategie draai je als het ware het sollicitatieproces om. Je benut het bereik van social media – Facebook en Instagram – en zorgt dat sollicitanten jouw kant op komen, in plaats van andersom. Aan de hand van deze stappen kun je een begin maken met jouw strategie, met als uiteindelijke doel: bekwame sollicitanten vinden voor jouw openstaande functies.

Stap 1: Bepaal jouw ideale werknemer
Zoek je een commercieel wonder die (potentiële) klanten met een wervelend verhaal verleidt tot een deal? Of gaat het juist om een sensitief persoon die luistert naar klachten en daarop anticipeert? Ieder ‘profiel’ vraagt om een andere benaderingswijze. Hoe beter jij weet welk type persoon goed in je team past, hoe scherper je content en advertenties worden en hoe explicieter je kunt communiceren. De doelgroep herkent zich in de content, wat de conversie natuurlijk ten goede komt. Denk niet alleen aan ‘tone of voice’, maar ook aan hobby’s, leeftijd, woongebied en mogelijke overstapredenen. Want het zal geen geheim zijn: goede klantcontactmedewerkers zitten op dit moment niet thuis.

Stap 2: Zorg voor goede online content
Wanneer je bepaald hebt wie jouw ideale medewerker is, kun je in samenwerking met je marketingafdeling beginnen met het ontwikkelen van content. Kleinere organisaties schakelen meestal een bureau in, omdat er niet voldoende specialistische kennis binnen de organisatie aanwezig is. Zorg voor een goede briefing – of je nu met een bureau of je eigen marketingafdeling werkt. Hierin moeten de punten uit stap 1 duidelijk beschreven staan. Copywriters en designers kunnen op basis daarvan beeld en tekst creëren. Er zit veel verschil tussen de content die bijvoorbeeld een Outbound Commercieel Medewerker of een Front Office Klantenservice Medewerker aanspreekt. Denk daar dus goed over na.

Stap 3: Stel je online recruitmentplan op
Je bent er bijna klaar voor om ‘online te gaan’ met je job advertenties. Tijdens stap 1 heb je omschreven wat voor persoon je ideale nieuwe collega is. Samen met je marketingafdeling of marketingbureau heb je mooie content gemaakt die erom vraagt om snel verspreid te worden via Facebook en Instagram. Via Facebook Business Manager kun je nu een campagne (laten) bouwen. Precies op basis van de uitgangspunten die voor jou belangrijk zijn. Het mooie aan Facebook en Instagram is dat de platformen een schat aan informatie bevatten die jou als manager in staat stelt om precies de voor jou relevante doelgroep te targetten. Zoek je specifiek mensen tussen de 20 en 30 jaar binnen een straal van 20 kilometer rond Rotterdam? Of wil je iedereen in Nederland benaderen die ‘Customer Service’ in zijn functietitel heeft staan? De mogelijkheden zijn eindeloos! Het is alleen wel cruciaal dat je van tevoren je KPI’s formuleert. Dit zorgt ervoor dat je campagne meetbaar is en dat je in een later stadium benchmarks kunt uitvoeren. Als je geen ervaring hebt met het bouwen van social media recruitment campagnes in Facebook Business Manager raad ik je aan vrijblijvend contact op te nemen met een online recruitmentbureau om met hen de mogelijkheden te bespreken. Dat gaat een hoop frustratie en verloren advertentiebudget schelen.

Stap 4: Stem het proces af met je recruiters
Laten we voor het gemak even aannemen dat je campagne straks succesvol verloopt: de sollicitaties stromen binnen! Het is essentieel dat je collega’s op de recruitmentafdeling op de hoogte zijn van je acties. Het gebeurt regelmatig dat Customer Service in overleg met marketing een prachtige actie op poten zet, zonder dat de recruitmentafdeling hierover ingelicht is. Als resultaat hiervan is er onvoldoende capaciteit aanwezig om de binnengekomen kandidaten te screenen, met als risico dat de sollicitanten in de tussentijd al een andere baan hebben gevonden. Een succesvolle inbound recruitment campagne valt of staat met afstemming tussen jou en je collega’s. Hoe beter je bent voorbereid op de nieuwe aanwas, hoe succesvoller je campagne zal verlopen.

Noot: deze gastblog is geschreven door Noud Baijens, Directeur Pro Contact

comments powered by Disqus