Retailers slaan massaal aan het zelf-bezorgen

Retailers slaan massaal aan het zelf-bezorgen
  • 21 december 2020
  • Redactie

Grote retailers zijn sinds vorige week massaal gestart met hun eigen bezorgdiensten. Deze initiatieven zijn in het leven geroepen, omdat sinds vorige week maandag alle niet-essentiële winkels hun deuren moesten sluiten. Ook lopen bezorgdiensten als PostNL over door de hoeveelheid online bestellingen.

CustomerFirst maakt de balans op en bekijkt welke organisaties sinds de tweede lockdown hun eigen bezorgservice aanbieden en hoe ze dat praktisch hebben uitgerold. Onder andere de Blokker, Intertoys, Rituals, ICI Paris XL en de Bijenkorf, hebben aangekondigd dat hun eigen personeel pakketjes gaat bezorgen.

Tijdelijk
Onder de naam ‘Blokker Express’ bezorgt de Blokker sinds vorige week vrijdag pakketjes bij klanten. ‘Bezorgdiensten als PostNL lopen over, en in het distributiecentrum van Blokker staan nog 18.000 pakketjes die PostNL niet heeft opgehaald,’ zo vermeldt de retailer in een persbericht. De bezorgtijden dreigen daardoor meer dan een week te verschuiven. Om het nieuwe initiatief in goede banen te leiden, worden de Blokker-filialen getransformeerd tot verdeelcentra gedurende de lockdownperiode.

Ook ICI Paris XL heeft de bezorgdienst een eigen naam gegeven. Onder de naam ‘Click & Deliver’ bezorgt de cosmetica retailer zelf de online bestellingen die worden geplaatst. De nieuwe service is tijdelijk en wordt tot en met 23 december ingezet. Vanuit de winkels worden bestellingen uiterlijk de volgende dag thuisbezorgd. ‘Zo kunnen we garanderen dat alle cadeaus vóór kerst binnen zijn, nu de post overuren maakt,’ laat het bedrijf weten in een persbericht. Winkelmedewerkers zullen worden ingezet om de pakketjes af te leveren.

Praktijk
Klanten kunnen bij de Blokker kiezen uit bezorging door PostNL, met een levertijd tussen de 3 tot 7 dagen of Blokker Express, met een levertijd tussen 1 tot 3 dagen. De bezorgkosten zijn voor beiden gelijk. Bij de Bijenkorf ogen ze hun bezorgen binnen één dag te kunnen voltooien. ‘Members kunnen nu of virtueel een shop afspraak boeken of meteen bestellen vanuit de winkel. Binnen 10 km van de winkel is je bestelling meteen bezorgd met de bakfiets en als je verder woont met onze logistieke partners’, aldus Marjolijn Meynen, CMO bij de Bijenkorf op LinkedIn.

Speelgoedwinkel Intertoys zegt met de nieuwe lokale bezorgservice een levertijd van 1-2 dagen te realiseren. ‘Intertoys kan hiermee meer dan 200 winkels en ruim 1.100 medewerkers inzetten voor lokale bezorging. Onze collega’s uit de winkels zijn in actie gekomen; vanuit de winkel zijn er per fiets, auto, scooter en zelfs te voet de afgelopen dagen al pakketten bezorgd’, aldus de retailer in een persbericht.

Pakketje to go
Bij het zelf-bezorgen laten retailers het niet zitten. Winkeliersorganisatie INretail vindt dat de overheid ook het afhalen van bestellingen bij magazijnen en winkels moet toestaan. Klanten mogen bij de winkel hun bestelling namelijk niet ophalen. Dat juist toestaan, is volgens de organisatie de oplossing. De organisatie wijst erop dat veel horecazaken ook nog toegankelijk zijn voor afhalers.

‘De oplossing is een schot voor open doel. Bij groen licht voor het afhalen van bestellingen bij de winkeldeur is dit probleem direct opgelost. Alle non-food winkels worden zo geholpen. Plaats een balie bij de winkeldeur, spreek een tijdslot af en het veilige afhaalloket is geregeld’, aldus de organisatie in een interview met RTL Nieuws.

Lees ook: Voice of the customer: het oranje klanthart van PostNL

comments powered by Disqus