Gespreid betalen bij iDeal

Gespreid betalen bij iDeal
  • 4 april 2024
  • Kel Koenen

Betaaloplossing iDEAL biedt vanaf vandaag iDEAL in3 aan, een betaaloptie waarbij klanten online aankopen in drie termijnen gespreid betalen. Het verdienmodel van iDEAL in3 is een vast bedrag per transactie en niet een zo hoog mogelijk percentage niet-betalende klanten.

iDEAL en het Eindhovense FinTech-bedrijf in3 integreren hun betaaloplossingen na een succesvolle pilotfase waarin getest is hoe Nederlandse consumenten en verkopers deze nieuwe betaaloptie, iDEAL in3, ontvangen en gebruiken. Met iDEAL in3 kunnen consumenten online aankopen in drie termijnen betalen. De consument rekent één derde deel van het aankoopbedrag direct af bij aankoop en de overige twee delen binnen respectievelijk 30 en 60 dagen. Voor het gebruik van deze betaalmethode betaalt de consument géén kosten. Ook is de consument geen rente verschuldigd over een openstaand bedrag.

In de wereld van achteraf betalen werkt iDEAL in3 met een ander businessmodel. Hans Langenhuizen, ceo bij in3: 'We hebben geen baat bij consumenten die hun rekening laten liggen of niet kunnen betalen, maar juist bij betalende klanten. Wij verdienen geen geld door oplopende incassokosten of rente op een openstaand bedrag. Wij rekenen een vast bedrag per transactie aan de webwinkel en zij profiteren van een hogere conversie. Verder is er geen verdienmodel. Sterker nog, een hoger percentage niet-betalende gebruikers kost onze organisatie geld.'

'iDEAL breidt uit om in te spelen op de veranderingen in de manier waarop consumenten shoppen en betalen', vertelt Amos Kater, chief product officer bij Currence iDEAL. 'Mensen kiezen steeds meer voor gemak en vinden flexibiliteit in het betaalmoment steeds belangrijker. Met iDEAL in3 bieden we gebruikers een verantwoorde en gebruiksvriendelijke manier van gespreid betalen aan. Het eerste deel van het aankoopbedrag wordt direct betaald, de rest volgt later. Met name de transparantie die in3 biedt, dat gebruikers achttien jaar of ouder moeten zijn én het voorkomen van overkreditering zijn voor ons belangrijke redenen om met in3 als partner deze oplossing aan te bieden.'

Gedurende de pilot zijn 3968 transacties gedaan. De webwinkels die verbonden waren aan de pilot, blijven draaien met iDEAL in3, waardoor het aantal reeds is doorgegroeid naar een totaal van 7198 transacties. Via Trustpilot wordt iDEAL in3 als 'uitstekend' beoordeeld. Het krijgt een TrustScore van 4,8 op een schaal van vijf, aan de hand van 239 reviews.

comments powered by Disqus