Marketinghagel

Marketinghagel
  • 2 mei 2018
  • Paul Iske

Ik begrijp heel goed dat bedrijven mij zo veel mogelijk van hun producten proberen te verkopen en dat ze daarbij alle registers opentrekken om mijn aandacht te vangen. Maar sommige dingen weiger ik toch echt te begrijpen.

Zes maanden nadat ik een nieuwe auto had gekocht, kreeg ik van dezelfde dealer en hetzelfde merk namelijk een schrijven thuis met een mooie aanbieding om deze weer in te ruilen voor hetzelfde type. De aanbieding was zo mooi dat het leek alsof ik nog geld toe zou krijgen…
Nu rij ik al bijna 40 jaar in hetzelfde merk en toch krijg ik zo nu en dan ook aanbiedingen op naam in mijn brievenbus van andere automerken. Het gaat hier om papieren brochures in envelop met porto. Hoe groot is de kans dat er bij mij wat te halen valt? Of wat te denken van de Postcode Loterij, die ongevraagd (en ook ongewild van mijn kant) langs diverse kanalen en met diverse andere correspondentie mij probeert te verleiden een gokje te wagen? Wederom op naam. Zou men na honderd mislukte pogingen nog steeds niet doorhebben dat dit een zinloze verspilling van moeite en papier is? Als ik een stedentripje heb geboekt, krijg ik eveneens nog lange tijd aanbiedingen naar dezelfde plek. Tamelijk onzinnig. Als men mij dan toch wil lastigvallen, doe dan suggesties voor plekken waar ik nog niet geweest ben maar die wel vaker worden bezocht door mensen die ook op de eerste plek zijn geweest.

Profiling
Het lijkt allemaal intelligent en er worden miljarden aan slimme reclames besteed, maar ik vind het overwegend georganiseerde domheid. Ik kan me ook bijna niet herinneren dat ik mijn koopgedrag heb laten beïnvloeden door reclame. Eerder in negatieve zin. Bovendien is ook mijn portemonnee eindig, dus in zijn totaliteit zal de markt niet meer aan mij kunnen verdienen dan nu het geval is.
Aan de ene kant sparen bedrijven kosten nog moeite om op de persoon toegesneden marketing te bedrijven. Of op andere manieren mijn gedrag te manipuleren, zoals ons recentelijk heel duidelijk is gemaakt door de ‘samenwerking’ tussen Facebook en Cambridge Analytics. Maar deze business intelligence lijkt ineens ver weg als je kijkt naar de schoten marketinghagel die regelmatig op ons worden afgevuurd. En juist daar ligt richting de klant een stuk toegevoegde waarde voor profiling: in plaats van mij op maat gemaakte reclame onder de neus te duwen, zorg ervoor dat mij irrelevant reclamemateriaal bespaard blijft. Dáár wil ik nog wel wat van mijn voorkeuren voor delen.

Deze column is gepubliceerd in CustomerFirst 04-2018.

comments powered by Disqus