Nooit meer fysiek boodschappen doen?

Nooit meer fysiek boodschappen doen?
  • 7 juli 2021
  • Sannah van der Sman

Ze poppen overal op en zijn supersnel: de Gorillas bezorgservice. Met name in de grote steden kun je niet meer om ze heen. Zo ook in Leiden. Tijdens een rondje wandelen door Leiden zag ik ze zitten. Ook wel de 'rider crew' genoemd door Gorillas zelf.

Later op de website van Gorillas werd het mij duidelijk dat fietsen de belangrijkste activiteit is in het bedrijf. Het is de kern van wat zij doen en de verwezenlijking van de visie. Het zijn fietsers in hart en nieren. Ook hebben ze niet zomaar voor de benaming ‘crew’ gekozen omdat dit wel lekker bekt, nee: Gorillas geeft aan dat zij een sterke gemeenschap zijn die elkaar altijd helpt en kracht geeft. Het gevoel van trots is een belangrijke verbinder. Elke rijder moet er trots op zijn deel uit te maken van de crew. Dat laten zij zien door de beste en meest stijlvolle kleding, volgens de website.

Bij het magazijn, ook wel hun thuisbasis, staan ze te wachten en te chillen met hun draadloze oortjes in, totdat er een nieuwe bestelling binnenkomt die ze als een speer verzamelen en vliegensvlug op hun elektrische fiets binnen 10 minuten (!) moeten bezorgen. Dat de riders een hechte groep zijn was terug te zien in het vele gelach dat ik zag. Het leek eerder een groep vrienden die op een dag bedachten: ‘laten we op fietsen boodschappen bezorgen, en dat super snel’.

De belofte is veelbelovend. Binnen 10 minuten je boodschappen. De eerste keer dat ik er langsliep dacht ik dat het een stunt was, maar niets is minder waar.

Ook de missie van de Gorillas doet zijn naam eer aan.

'Gorillas bestaat om een wereld te creëren met directe toegang tot uw behoeften. Wij zijn geen zakenmensen die een leveringsbedrijf bouwen - wij zijn leveringsmensen die een bedrijf bouwen.'

Je ziet binnen het supermarktlandschap steeds meer concurrentie die strijdt om de aandacht en commitment van de consument. Tussen fysieke bezoekjes aan supermarkten wisselt men nog weleens van aanbieder. Als ik voor mijzelf spreek heb ik wel een voorkeur, maar mocht die aanbieder er niet zijn, dan zijn de producten van supermarkt B ook goed. Maar de online strijd en bezorgdiensten van de boodschappen: dat vraagt om commitment en goed vertrouwen. Vaak is er bij deze diensten al een lange wachtrij, omdat ze bijvoorbeeld nog niet in het gebied waar je woont bezorgen of doordat je buren spreekwoordelijk voor je deur hebben zitten kakken.

Als je eenmaal binnen bent en tevreden bent, dan sluit je niet zomaar de deur voor deze aanbieder. De Gorillas maken het mogelijk dat je ook zonder wachtrij je (kleine) boodschap kan bestellen en wel nu. Binnen 10 minuten, sneller dan je het zelf op het aanrecht zou hebben staan. Snelheid en gemak, oftewel directe toegang tot je behoefte: daar ligt hun USP.

De online beleving via de app is ook een en al gemak. Het assortiment ziet er in de app minder uitgebreid uit dan bij de mainstream supermarkten, maar is zeker wel rijkelijk divers, met naast de kleine boodschap ook keuze uit vis, vlees en vega(n). En zelfspot. Gorrilas Fave? Banaan voor ontbijt, middageten en avondeten.

Het concept is gewaagd en gedurfd en er zit zeker toekomst in. Zeker als je ziet waar ze zich vestigen: in de dichtbevolkte steden met onder andere veel studenten, early adopters (en influencers). De focus bij de Gorillas ligt meer bij het snelle schakelen op een behoefte en de toch wat kleinere boodschap.

De Gorrilas zijn niet alleen. Diensten die inspelen op onze ongeduldige behoefte anno 2021 poppen als paddenstoelen uit de grond. De strijd om de aandacht van de consument is losgebarsten. Net zoals de bezorgdienst Flink of Bas Smit die het concept ‘Zapp’ vanuit London naar Nederland haalde. Dit concept onderscheid zich door 24/7 te bezorgen binnen enkele minuten. De Instagram van Zapp staat vol met catchy productpromotie: ‘broodnodig?’, met je raad het al, een brood erbij. Of ‘uitgepraat?’ met de aanprijzing van het spelletje Uno. Zapp is van alle markten thuis op alle klokuren van de dag en geeft op de website aan dat zij een stapje extra doen om met elke bestelling een ‘wow’ ervaring aan hun klanten te geven. Duurzaamheid en inclusiviteit zijn de sleutel tot hun cultuur van elektrische voertuigen tot een ethische werkomgeving. Maar bieden zij ook sterk die teambuilding community en die ultieme medewerkersbeleving zoals de Gorrilas claimen?

Twee bedrijven die zich focussen op fast delivery maar zich toch onderscheiden in hun ‘why’. Zapp jij je gemak of ga jij voor de snelheid van de rider crew van Gorrilas?
 

Sannah van der Sman
Customer Experience Medewerker

comments powered by Disqus