2022: wat wil de klant?

2022: wat wil de klant?
  • 20 januari 2022
  • Gastauteur

Ons shoppinggedrag is enorm veranderd, schrijft Leo van Sister, 'Merkcommissaris' bij De Merkcommissarissen. 'Blijven we liever online shoppen of gaan we nog terug naar de fysieke winkel? En welke andere veranderingen wachten ons?'

Na twee jaar geterroriseerd te zijn door covid-19 en bijbehorende meerdere lockdowns zijn sectoren zoals retail, horeca, cultuur, evenementen en leisure zwaar geraakt. Ons shoppinggedrag is daardoor enorm veranderd. Blijven we liever online shoppen of gaan we nog terug naar de fysieke winkel? En welke andere veranderingen wachten ons?

Juist de laatste 10 jaar hebben zeer veel organisaties en merken ontdekt hoe de customer journey voor hun merk, product of dienst verloopt en kunnen zodoende beter op klantbehoefte en klantgedrag inspelen. Maar dat alles is nu voor een groot deel vervaagd. Door de lockdowns bleven winkels dicht en zijn we verder de internetoceaan ingedreven. Daar verloopt de klantreis heel anders en weet je soms überhaupt niet waar je uitkomt.

Het aanbod is overweldigend en het is zeker niet altijd duidelijk wat je koopt en bij wie. De vergelijkingssites tieren dan ook welig. De laatste jaren waren de grote Chinese internetwinkels van Wish, AliExpress, Lightinthebox e.v.a. sterk in opmars. Lekker veel goedkope spullen van dito kwaliteit. Totdat de mammoet transporter Evergreen na een navigatiefout ruim een week het Suezkanaal blokkeerde en de goederen uit China veel langer op zich lieten wachten en daarmee ook duurder werden. Chips in talloze producten als computers en auto’s werden in 2021 moeilijk verkrijgbaar en dus duurder.

Reizen naar prettige vakantiebestemmingen en leuke steden was vaak niet mogelijk omdat bestemmingen de verkeerde covid-waarschuwingskleur hadden gekregen. De vraag is waar wij als behoeftige Homo Economicus onze niet te stillen honger dan gaan bevredigen. Duidelijk is dat we met zijn allen velen meer geld overhielden omdat er minder uitgegeven kon worden. Een groot deel daarvan ging naar de spaarrekening en ook een groot deel werd ingezet om een deel van de hypotheek versneld af te lossen. Lees hier verder.

Leo van Sister
Merkcommissaris
De Merkcommissarissen

(beeld: Andrea Piacquadio / Pexels)

comments powered by Disqus