Afscheid

Afscheid
  • 30 januari 2024
  • Kel Koenen

Daar is ‘ie weer: de laatste CustomerFirst van 2023. Met deze editie leggen we een mooie strik om de jaargang en kijken we – geheel volgens traditie – nog even terug aan de hand van de ranglijst van facilitaire contactcenters.

Maar deze keer nemen we niet alleen afscheid van het jaar… Dit nummer betekent namelijk ook het afscheid van een fenomeen: Nienke Bloem.

Nienke Bloem, een naam synoniem met innovatie en visie in de wereld van customer experience (CX), neemt afscheid van haar maandelijkse column in CustomerFirst. Na zes jaar van doordachte, bezielende bijdragen, markeert haar vertrek het einde van een tijdperk, maar ook het begin van een nieuw hoofdstuk in haar carrière. Bloem heeft zich onderscheiden als pionier én educator. Haar reis is er een van constante groei en ontwikkeling geweest en alle ervaringen - gecombineerd met haar diepgaande kennis van klantbeleving – weerspiegelden zich in haar columns, die lezers zowel informeerden als inspireerden.

De CX-wereld, zoals Bloem vaker heeft beschreven, is er één van constante veranderingen en uitdagingen. De afgelopen zes jaar heeft ze een significante ontwikkeling waargenomen, vooral op het gebied van educatie. De groeiende vraag naar specifieke CX-opleidingen, onderstreept door de populariteit van haar masterclasses en de opkomst van Certified Customer Experience Professionals (CCXP), toont aan dat het vakgebied volwassen wordt. Echter, ondanks deze positieve trends, wijst Bloem ook op aanhoudende uitdagingen binnen de sector, zoals de betrokkenheid van hoger management bij CX-initiatieven en het maken van impactvolle business cases. Haar visie op klantgerichtheid breekt met traditionele opvattingen. Ze pleit vaker voor een benadering die niet enkel gericht is op kostenbesparing (Time Well Saved), maar ook op het creëren van waarde voor de klant (Time Well Spent’). Dit vereist een dieper begrip van klantinteracties en het toevoegen van waarde op cruciale contactmomenten. Kijkend naar de toekomst, identificeert Bloem diverse sleutelontwikkelingen binnen CX. Ze benadrukt het groeiende belang van de klantgerichte cultuur en employee experience (EX), de rol van technologie en AI én de noodzaak voor bedrijven om innovatief te denken, vooral in het geval van economische neergang.

Haar vertrek als columnist bij CustomerFirst is niet enkel een afscheid, maar bovenal een teken van haar eigen evolutie en ambitie om voortaan vooral internationaal te opereren. Met haar Engelstalige podcast en focus op internationale klanten, zet Bloem haar missie voort om de wereld van CX te verrijken met haar expertise, verhalen en inzichten. Haar invloed blijft voelbaar, niet alleen door haar geschreven werk, maar ook door de vele professionals die zij heeft geïnspireerd en opgeleid. Nienke, bedankt!

Kel Koenen

Foto: Zuiver Beeld

comments powered by Disqus